Η εγχώρια αγορά γεωργικών μηχανημάτων έκλεισε το 2024 με μια σημαντική μείωση στις πωλήσεις.
Τα αποτελέσματα τέλος του έτους 2024, δείχνουν μια σημαντική μείωση στις πωλήσεις όλων των κύριων τύπων μηχανημάτων στην Ιταλία. Η πτώση οφείλεται σε μια αύξηση του κόστους παραγωγής σε συνδυασμό με τη δυσκολία πρόσβασης των αγοραστών σε πιστώσεις. Η αρνητική τάση παρατηρείται επίσης στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.
Αυτά είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από τα δεδομένα σχετικά με τις εγγραφές μηχανοκίνητων οχημάτων κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες, τα οποία επεξεργάστηκε η FederUnacoma με βάση τα στοιχεία που παρείχε το Υπουργείο Μεταφορών της Ιταλίας.
Τρακτέρ
Η πτώση επηρέασε όλους τους κύριους τύπους μηχανημάτων, ξεκινώντας από τα τρακτέρ τα οποία, με περίπου 15.448 εγγεγραμμένες πωλήσεις, σημείωσαν πτώση 12,3% σε σχέση με πέρυσι (πωλήθηκαν 17.613), σημειώνοντας τη χειρότερη επίδοση από το 1952.
Θεριζοαλωνιστικές
Υπήρξε επίσης μείωση στις πωλήσεις θεριζοαλωνιστικών, οι οποίες μειώθηκαν κατά 31,8% με 266 εγγεγραμμένα οχήματα (390 το 2024), και για τους μεταφορείς (τρακτέρ με φορτωτικές πλατφόρμες) οι οποίοι μειώθηκαν κατά 14,9% με συνολικά 525 οχήματα που πωλήθηκαν (σε σύγκριση με 617) πέρυσι.
Τηλεσκοπικά και ρυμουρλκούμενα
Η δύσκολη οικονομική φάση επηρέασε επίσης τους τηλεσκοπικούς χειριστές και τα ρυμουλκούμενα. Σε σύγκριση με τους προηγούμενους δώδεκα μήνες, οι πρώτοι μειώθηκαν κατά 14,4%, φτάνοντας τις 977 εγγεγραμμένες μονάδες (σε σύγκριση με 1.141 το 2024), ενώ τα ρυμουλκούμενα κατάφεραν να περιορίσουν τις απώλειες στο 2,8% με 7.504 εγγεγραμμένα οχήματα (σε σύγκριση με 7.718 το 2024).
Οι λόγοι της μείωσης
Ο κλάδος, μετά την κορύφωσή του το 2021, βρίσκεται στο τρίτο συνεχόμενο έτος πτώσης, με την καθοδική τάση να επηρεάζεται κυρίως από την αύξηση του κόστους παραγωγής και τα υψηλά επιτόκια που δυσκολεύουν την πρόσβαση στην πίστωση.
Αυτοί οι παράγοντες, σε συνδυασμό με τη στασιμότητα των αγροτικών εισοδημάτων, έχουν επηρεάσει επίσης τη ζήτηση για μηχανήματα στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές και βορειοαμερικανικές χώρες.
Τι συμβαίνει στην Ε.Ε.
Στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα, η Γαλλία (-10,1% για συνολικά 26.507 οχήματα που πωλήθηκαν), η Γερμανία (-3,4% και 29.291 εγγεγραμμένα οχήματα) και η Μεγάλη Βρετανία (-11,9% με 11.761 οχήματα), ενώ πέρα από τον Ατλαντικό, τόσο οι Ηνωμένες Πολιτείες (-13,2% με συνολικά 217.200 οχήματα που πωλήθηκαν) όσο και ο Καναδάς (-15,8% με 23.444 οχήματα) μειώθηκαν.
Περίπλοκη η κατάσταση στην Ιταλία
Η κατάσταση της ιταλικής αγοράς ήταν ακόμη πιο περίπλοκη λόγω των προσδοκιών που είχαν τεθεί στο σύστημα κινήτρων. Τα κίνητρα για επενδύσεις σε τεχνολογίες 4.0, τα οποία παρείχαν μεγάλη ώθηση σε ολόκληρο τον αγρομηχανολογικό τομέα το 2021, εξαντλούνται, λέει ο σύλλογος των κατασκευαστών, η FederUnacoma – τα κεφάλαια στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Piano nazionale ripresa resilienza, PNRR) μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο για την αγορά ηλεκτρικών ή μεθανίου τρακτέρ και, αν και λαμβάνουν υπόψη και άλλα οχήματα για την γεωργία ακριβείας, φαίνεται ότι θα έχουν πιο περιορισμένο αντίκτυπο.
Σε αυτό το σενάριο, το Ταμείο Καινοτομίας και το πρόγραμμα κινήτρων ISI Inail έχουν σίγουρα συμβάλει στον περιορισμό του ελλείμματος, το οποίο διαφορετικά θα ήταν μεγαλύτερο, ωστόσο – δηλώνει ο σύλλογος των κατασκευαστών – η πολυπλοκότητα της τρέχουσας οικονομικής φάσης απαιτεί περαιτέρω ενίσχυση και προβληματισμούς για νέα δομικά σχέδια παρέμβασης.
ΠΗΓΗ: thessalikigi.gr