back to top

«Πανωτόκια, ασάφειες και… funds δεν διευθετούν τα αγροτικά κόκκινα δάνεια»

Η διαβούλευση για το νομοσχέδιο του ΥΠΑΑΤ για τα κόκκινα δάνεια τελείωσε τη Δευτέρα 10/2 στις 8 π.μ. και πλέον περνά στην επόμενη φάση, με τους άμεσα ενδιαφερόμενους αγρότες να έχουν πλήθος αντιρρήσεων για τις ρυθμίσεις που φέρνει η κυβέρνηση. 

Μάλιστα, ο Αγροτικός Σύλλογος Αρχαίας Κορίνθου, ο Σύνδεσμος Ελληνικής  Κτηνοτροφίας, η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας, αλλά και άλλοι φορείς έχουν εκφράσει δημόσια τις ενστάσεις, αλλά και τις αντιπροτάσεις τους.

Αναλυτικά το σχόλιο του προέδρου του Αγροτικού Συλλόγου Αρχαίας Κορίνθου, Σωτήρη Κόλλια:

«Κύριε υπουργέ,

θεωρώντας ειλικρινή τη δήλωση σας ότι, η πόρτα σας είναι ανοιχτή και μαζί με τους συνεργάτες σας, έχετε σκοπό να βρούμε μαζί λύσεις στα προβλήματα μας, παρακαλώ πολύ, να συμπληρώσετε στο σχέδιο νόμου τη ρύθμιση που σας προτείνουμε.

Αποτελούν τη δίκαιη λύση που αξίζουν οι αγρότες. Αν δεν μας ακούσετε, δεν θα μπορέσουν οι αγρότες να πάρουν ανάσα και να απαλλαγούν, από υπέρογκα βάρη πολλών δεκαετιών, πολλά από τα οποία, οφείλονται στη νομική ερμηνεία, μη ρητών ή ασαφών διατάξεων ή ρυθμίσεων. Όπως θα έχετε διαβάσει, τα πρώτα σχόλια στον ηλεκτρονικό τύπο αναφέρουν, για το σχέδιο νόμου, ότι είναι χαμένη στη μετάφραση, η ρύθμιση για τα κόκκινα δάνεια των αγροτών, όπως έχει συνταχθεί.

Για την προστασία των δανειοληπτών και ειδικά των αγροτών, από την υπέρμετρη και επικίνδυνη διόγκωση των υποχρεώσεών τους προς τα πιστωτικά ιδρύματα, εξαιτίας της αδυναμίας τους να ανταποκριθούν εμπρόθεσμα στις υποχρεώσεις τους, έχουν πράγματι τεθεί από τη νομοθεσία σημαντικοί περιορισμοί μέχρι σήμερα. Στο παρελθόν όλες σχεδόν οι κυβερνήσεις δέχθηκαν, ότι υπάρχει οξύ πρόβλημα με τους ανατοκισμούς των τόκων (πανωτόκια) των δανείων που λαμβάνονται από τα πιστωτικά ιδρύματα. Μέχρι σήμερα, έχουν ψηφιστεί από το έτος 1998 μέχρι σήμερα τρεις σχετικές ρυθμίσεις, με τις οποίες προσπάθησαν να δώσουν λύση στο σημαντικό αυτό πρόβλημα. Ειδικότερα, ψηφίστηκαν η ρύθμιση α) του άρθρου 12 του Ν. 2601/1998 β) του άρθρου 30 του Ν. 2789/2000 και τέλος η κυριότερη, του άρθρου 39 του Ν. 3259/2004.

Επειδή το πρόβλημα των κόκκινων δανείων, παρά τις παραπάνω νομοθετικές ενέργειες παραμένει άλυτο για πολλούς λόγους, θα πρέπει η νέα ρύθμιση να προβλέπει επιπλέον ρυθμίσεις, με σαφείς διατυπώσεις, σε καίρια σημεία όπως, ο ορθός επαναϋπολογισμός των οφειλών, τον χρόνο αποπληρωμής, το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής και την αναστολή διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος αγροτών, μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος ρύθμισης ή όσο διάστημα είναι ενήμερος ο οφειλέτης.

Επειδή δεν υπάρχουν, εξειδικευμένοι διαχειριστές αγροτικών πιστώσεων, που θα φέρουν εγγυημένα αποτελέσματα με την ασαφή ρύθμιση των χρεών των αγροτών όπως είναι διατυπωμένη στο σχέδιο νόμου.

Επειδή η δυνατότητα που δίνετε με το σχέδιο νόμου, για πώληση των κόκκινων δανείων των αγροτών, από τον ειδικό εκκαθαριστή της τράπεζας της Ελλάδος, δεν είναι το ζητούμενο για την προστασία των αγροτών και της αγροτικής περιουσίας.

Επειδή το ζητούμενο είναι πως θα κάνουμε πάλι πράσινα τα κόκκινα δάνεια και θα επελευθερώσουμε τον αγρότη, από τα δεσμά των χρεών, για να συνεχίσει την αγροτική παραγωγή.

Επειδή τις τελευταίες δεκαετίες, συρρικνώνεται όλο και πιο πολύ το αγροτικό εισόδημα και υστερεί δραματικά πλέον έναντι του αστικού, με αποτέλεσμα οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις να εγκαταλείπονται.

Θέτουμε υπ όψιν σας, την πρόταση μας για τη συμπλήρωση του σχεδίου νόμου και σας καλούμε, να προσθέσετε στο νόμο, το πιο κάτω, Άρθο 20Α, για να αποφύγουμε τη δημιουργία, νέων προβλημάτων, με περισσότερες συγκρούσεις, απώλειες στον πρωτογενή τομέα και την αγροτική παραγωγή.

Άρθρο 20Α – Ρύθμιση οφειλών αγροτών σε πιστωτικό ίδρυμα ή σε υπό εκκαθάριση πιστωτικό ίδρυμα ή σε διαχειριστή πιστώσεων.

1.Κατ` εξαίρεση των κειμένων διατάξεων, η συνολική απαίτηση για οφειλή από κάθε είδους συμβάσεις δανείων ή πιστώσεων, αγροτών, κτηνοτρόφων, αλιέων καθώς και αγροτικών συνεταιρισμών, οι οποίες έχουν συνομολογηθεί πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, ή θα συνομολογηθούν, δεν δύναται να υπερβαίνει το διπλάσιο του κατά περίπτωση ληφθέντος κεφαλαίου, εκάστου δανείου ή πίστωσης, ή του αθροίσματος των ληφθέντων κεφαλαίων περισσότερων δανείων ή πιστώσεων, ή προκειμένου περί αλληλόχρεων λογαριασμών, του ποσού της οφειλής, όπως αυτή διαμορφώθηκε, κατά την τελευταία εκταμίευση του λογαριασμού (με τη λήψη του ποσού της τελευταίας πιστώσεως δανείου), προσαυξημένων των ποσών αυτών με συμβατικούς τόκους μέχρι το 50% του ληφθέντος κεφαλαίου κατ’ ανώτατο όριο, με την επιφύλαξη της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου.

Καταβολές που έγιναν οποτεδήποτε από τον οφειλέτη, τον εγγυητή ή τρίτο, αφαιρούνται από το συνολικό ποσό της οφειλής, όπως αυτή διαμορφώνεται μετά την αναπροσαρμογή της απαίτησης βάση των διατάξεως του παρόντος.

Ο υπολογισμός της απαίτησης του παρόντος προκύπτει από τον παρακάτω μαθηματικό τύπο:

(Ληφθέν κεφάλαιο Χ 2 ) – Σύνολο καταβολών = Ανώτατη απαίτηση

2.Τα πιστωτικά ιδρύματα ή οι ειδικοί εκκαθαριστές πιστωτικού ιδρύματος ή οι διαχειριστές πιστώσεων, οφείλουν να αναπροσαρμόσουν το ύψος των απαιτήσεων τους σύμφωνα με τη διάταξη της προηγούμενης παραγράφου και να τις γνωστοποιούν εγγράφως στον οφειλέτη καθώς και στην Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα & Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Με τη γνωστοποίηση ενημερώνουν τον οφειλέτη για το συνολικό ληφθέν κεφάλαιο, το σύνολο των καταβολών του και το ύψος της οφειλής του, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος και καλούν τον οφειλέτη να υποβάλει, αίτηση υπαγωγής σε πρόγραμμα ρύθμισης, εντός προθεσμίας ενενήντα (90) ημερών από την γνωστοποίηση, μέσω της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα & Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

3.Προκειμένου περί οφειλών από δάνεια ή πιστώσεις που χορηγήθηκαν πριν από το έτος 1990, εφόσον δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία των οφειλών αυτών, για την ανεύρεση του ληφθέντος κεφαλαίου ή των καταβολών του οφειλέτη, η συνολική οφειλή διαγράφετε, ασχέτως του χρόνου καταγγελίας της σύμβασης ή της ημερομηνίας που αυτή κατέστη ληξιπρόθεσμη εν μέρει ή στο σύνολο της.

4.Η αποπληρωμή της προκύπτουσας κατά τα ως άνω οφειλής, μπορεί να έχει διάρκεια έως είκοσι (20) έτη, εκ των οποίων δύο (3) έτη θα αποτελούν περίοδο χάριτος και η αποπληρωμή, θα γίνεται με ισόποσες περιοδικές δόσεις, εκτός και αν τα δύο μέρη συμφωνήσουν διαφορετικά. Η οφειλή θα είναι έντοκη, με το εκάστοτε ισχύον επιτόκιο της ενήμερης οφειλής για χρηματοδοτήσεις αγροτικής αναπτύξεως.

6.Στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υπάγονται επίσης τα δάνεια ή πιστώσεις που έχουν ρυθμιστεί με παλαιότερες διατάξεις ή επιμέρους ρυθμίσεις ή μεταξύ των μερών.

7.Διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης, που έχουν ήδη αρχίσει, για την είσπραξη οφειλών αγροτών, που ρυθμίζονται με το παρόν άρθρο, αναστέλλονται τουλάχιστον μέχρι τις 31/7/2025 ή μέχρι οριστικής συνομολόγησης της παρούσας ρύθμισης.8.Τα δικαιώματα του παρόντος άρθρου έχουν και οι καθολικοί διάδοχοι του πρωτοφειλέτη ή του εγγυητή.

9. Το πρόγραμμα ρύθμισης των οφειλών όπως ορίζονται με τις διατάξεις του παρόντος μπορεί να περιλαμβάνει επιπλέον διαγραφή απαίτησης σε ποσοστό ανάλογα με το ύψος της οφειλής, τη δυνατότητα τήρησης της ρύθμισης ή της ολικής εξόφλησης της οφειλής, την ύπαρξη και την αξία σχετικών εξασφαλίσεων και την οικονομική δυνατότητα αποπληρωμής του οφειλέτη, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Οι παρατηρήσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας:

Προτείνουμε, η ρύθμιση να επεκταθεί σε όλα τα επιχειρηματικά δάνεια – δάνεια κίνησης, προς όλα τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και όχι μόνο σε αυτά που εκχωρήθηκαν στην PQH, από την πρώην ΑΤΕ.

Περαιτέρω, υπάρχουν επιχειρηματικά δάνεια αλιέων, ακόμη και από την πρώην ΑΤΕ, οι οποίοι ενώ θεωρούνται δια νόμων επαγγελματίες αγρότες, εντούτοις έχουν εκχωρηθεί σε άλλα Funds.

Η Μέση Αλιεία συνιστά ένα αυθύπαρκτο παραγωγικό κλάδο του Πρωτογενούς Τομέα, ο οποίος όπως γνωρίζετε παράγει υψηλό οικονομικό, κοινωνικό και Εθνικό έργο και μάλιστα σε υπερπολλαπλάσιο μέγεθος του κόστους της στήριξης του. Η διατήρηση της Μέσης Αλιείας είναι επιβεβλημένη, διότι συμβάλει στην επισιτιστική ασφάλεια και μάλιστα καλύπτοντας τις ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών με ένα πολύτιμο διατροφικό πόρο, το ψάρι, αποτελεί τέλος, το συνδετικό «υλικό» για τις παράκτιες κοινωνίες, εξασφαλίζοντας 70.000 θέσεις εργασίας.

Να υπογραμμίσουμε επίσης, ότι ο κλάδος της Μέσης αλιείας είναι ο παραγωγικός κλάδος του πρωτογενούς τομέα, ο οποίος έχει πληγεί βαρύτατα και περισσότερο από κάθε άλλο κλάδο, από τις αλλεπάλληλες κρίσεις.

- Διαφήμιση -spot_img
- Διαφήμιση -spot_img

Διαβάστε ακόμη

Σταδιακά και με μεγάλη καθυστέρηση θα γίνουν οι πληρωμές των Οικολογικών Σχημάτων

Σταδιακά και με μεγάλη καθυστέρηση θα γίνει και την εφετινή σεζόν η πληρωμή των Οικολογικών Σχημάτων, με τους αρμόδιους να ζητούν ήδη τα ΑΦΜ από τους δυνάμει οφελούμενους.Υπενθυμίζεται ότι από το ΥΠΑΑΤ προέκυπτε ότι οι πληρωμές των Οικολογικών Σχημάτων...

Kρήτη: Μεγάλη μείωση σε ελαιόλαδο και οπωροκηπευτικά

Με αρνητικό πρόσημο έκλεισε το 2024 για τις εξαγωγές της Κρήτης, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τα οποία επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης.Όπως αναφέρουν παρατηρείται για ακόμη μία φορά πως από το σύνολο της μείωσης που καταγράφηκε...

Με μεγάλη καθυστέρηση μπήκαν οι υπογραφές για τα παραμορφωμένα πυρηνόκαρπα – Έρχονται πληρωμές με 200€ το στέμμα

Περίπου 200€ το στρέμμα θα λάβουν οι ροδακινοπαραγωγοί των οποίων οι καρποί είχαν υποστεί αλλοίωση, με το Υπουργείο Οικονομικών να βάζει την πολυπόθητη υπογραφή στη σχετική ρύθμιση.Η υπογραφή από το ΥΠΑΑΤ είχε μπει εδώ και καιρό, ωστόσο χωρίς το...

Σε ανάδοχο ανατίθεται η εφαρμογή του Μέτρου 23 των 142,7 εκατομμυρίων για τον πρωτογενή τομέα

Σε ανάδοχο εργολάβο ανατίθεται η τεχνική διεκπεραίωση και εφαρμογή του Μέτρου 23 που με πρωτοβουλία του ΥΠΑΑΤ αναμένεται να κατευθύνει πάνω από 142 εκατομμύρια ευρώ στον πρωτογενή τομέα. Ο φάκελος του προγράμματος έχει κατατεθεί στην ΕΕ και πιθανότατα αφορά τις...

Μπήκαν οι υπογραφές για το ειδικό πρόγραμμα ύψους 16 εκ. € για την αποζημίωση των μηλοπαραγωγών

Η ad hoc αποζημίωση των μηλοπαραγωγών παίρνει σάρκα και οστά καθώς μπήκαν οι σχετικές υπογραφές από τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης προκειμένου να πάρει ΦΕΚ η σχετική απόφαση.Η ΚΥΑ θα προβλέπει την καταβολή 16 εκατομμυρίων ευρώ στους...

Οργή των ελαιοπαραγωγών προς το ΥΠΑΑΤ που… «ξέχασε» το ελαιόλαδο

Φαίνεται πως στις λεγόμενες "μεγάλες" καλλιέργειες της χώρας μας, τουλάχιστον σύμφωνα με τους επιτελείς του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, δεν συμπεριλαμβάνεται το ελαιόλαδο.Αλλιώς δεν εξηγείται το γεγονός ότι από το μεγάλο πακέτο των 142,7 εκατ. ευρώ απουσιάζει το λάδι! Κι...

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ δημοσιοποίησε τη διαδικασία ενστάσεων για την εξισωτική αποζημίωση

Τη διαδικασία με την οποία μπορούν οι παραγωγοί να υποβάλουν ένσταση για την εξισωτική αποζημίωση του 2024 που αφορά την Παρέμβαση Π3-71 του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής 2023-2027 καθόρισε με εγκύκλιο που εξέδωσε ο ΟΠΕΚΕΠΕ τη Δευτέρα 10/3. Απόσπασμα...

Συνεχίζονται οι καθυστερήσεις στις πληρωμές από τον ΟΠΕΚΕΠΕ – Μεγαλώνει η αναμονή για τους αγρότες

Οι Έλληνες αγρότες βρίσκονται σε αναμονή για την καταβολή των επιδοτήσεων που τους αναλογούν, με τις καθυστερήσεις να δημιουργούν έντονη ανησυχία και αναστάτωση στον κλάδο.Παρόλο που η διαδικασία των πληρωμών έπρεπε να έχει προχωρήσει απρόσκοπτα, η πορεία της...

Μέσω Τράπεζας της Ελλάδας η εφαρμογή του νόμου για τα αγροτικά «κόκκινα» δάνεια

Εντός των επόμενων τριών μηνών ξεκινά η εφαρμογή του νόμου που πέρασε πρόσφατα από τη βουλή και ρυθμίζει τα αγροτικά «κόκκινα» δάνεια, με την Τράπεζα της Ελλάδας να έχει την εποπτεία.Η Τράπεζα της Ελλάδας είναι εκείνη που κατέχει όλες...
- Διαφήμιση -spot_img