Ο νικητής στα Growth Winners 2025 μιλάει στον «Ε.Α» για μεγάλη διάκριση και για τον αγώνα που έχει κάνει όλα αυτά τα χρόνια για την « Φρούτα Πρωτοφανούση Α.Ε.» (PROTO)
Από τα λεμονάδικα της Θεσσαλονίκης, στη διοίκηση μίας από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές μονάδες στον Ελλαδικό χώρο.
ΤΟΥ ΣΑΚΗ ΤΡΕΧΑ
[email protected]
Ο θεσμός, τον οποίο έχουν καθιερώσει η Eurobank και η Grant Thornton, αναδείχθηκε για 8η χρονιά, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στην καθιερωμένη εκδήλωση βράβευσης τιμώντας τις επιχειρήσεις που μετουσιώνουν, ιδέες σε έργα, προκλήσεις σε ευκαιρίες και αναβαθμίζουν εγχώριες επιτυχίες σε παγκόσμιες διακρίσεις, εκπροσωπώντας επάξια την ελληνική επιχειρηματικότητα. Η βράβευση μιας εταιρείας εμπορίας οπωροκηπευτικών δείχνει τον μεγάλο ρόλο που παίζει ο κλάδος στην εθνική οικονομία.
Η εφημερίδα μας «Ε.Α». συνομίλησε με τον κ. Νίκο Πρωτοφανούση αμέσως μετά την απονομή του βραβείου του. Από το 1928, τη χρονιά που η οικογένεια Πρωτοφανούση ξεκίνησε να ασχολείται με το εμπόριο και τη διακίνηση φρούτων, πολλά έχουν αλλάξει παγκοσμίως στον κλάδο.
Από τα λεμονάδικα της Θεσσαλονίκης, μέχρι τη διοίκηση μίας από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές μονάδες στον Ελλαδικό χώρο, η ομώνυμη εταιρεία που ίδρυσε η οικογένεια, έχει να επιδείξει μία μόνιμη ανοδική πορεία και μία ευελιξία που της δίνει τη δυνατότητα να συνεχίσει να εξελίσσεται με αυτούς τους εντυπωσιακούς ρυθμούς.
Η Φρούτα Πρωτοφανούση βρίσκεται στις κορυφαίες θέσεις στην ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά. Με τη δυναμική τέταρτη γενιά στο τιμόνι και την στήριξη 600 Ελλήνων παραγωγών και 250 εργαζομένων και με τις σύγχρονες υποδομές, εξάγει τα προϊόντα της σε πάνω από 25 χώρες σε 4 ηπείρους, προβάλλοντας την Ελλάδα σε όλο τον κόσμο. Η προσήλωσή της στην ανάπτυξη, οι επενδύσεις σε καινοτομία και η συνεργασία με την τοπική παραγωγή, έχουν καταστήσει αυτή την εταιρεία ηγέτιδα στον κλάδο της.
Όπως τόνισε στον «Ε.Α.» ο κ. Νίκος Πρωτοφανούσης «οι ασταμάτητες και στοχευμένες επενδύσεις και η πολύ αγάπη για τα προϊόντα μάς έφεραν στο σημερινό αποτέλεσμα που είναι η βράβευσή μας μέσα στις καλύτερες ελληνικές εταιρείες. Η βράβευση της εταιρείας μας θεωρώ ότι είναι μια μεγάλη διάκριση για τον αγώνα που έχουμε κάνει όλα αυτά τα χρόνια στο εξαγωγικό εμπόριο των φρούτων. Mας δημιουργεί την ευθύνη να προσπαθήσουμε ακόμη περισσότερο για να γίνει καλύτερο το έργο μας. Θέλω να ευχαριστήσω τους διοργανωτές και την επιτροπή του διαγωνισμού αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας μας, που με την αφοσίωσή τους καθημερινά συντελούν στην ανάπτυξη που έχουμε.
Στον ελλαδικό χώρο
Στην αρχή η εταιρεία μας είχε στόχο την προμήθεια φρούτων στην εγχώρια αγορά. Στην συνέχεια ξεκινήσαμε εξαγωγές προς Βαλκανικές χώρες και μετά βγήκαμε στις διεθνείς αγορές».
H «Φρούτα Πρωτοφανούση» προσανατολίστηκε στη δημιουργία ενός ισχυρού brand name, πηγαίνοντας κόντρα στην παγιωμένη αντίληψη ότι το ελληνικό φρούτο διακινείται ανώνυμο στις αγορές του εξωτερικού. Το brand PROTO αποτελεί πλέον μία μάρκα που υπογράφει μόνο την καλύτερη ποιότητα, χωρίς συμβιβασμούς.
«Έχουμε ασχοληθεί με την εμπορία όλων των οπωροκηπευτικών όμως τα τελευταία χρόνια έχουμε εξειδικευθεί και επενδύουμε στα ακτινίδια και τα κεράσια. Στα ακτινίδια κάνουμε εξαγωγές περίπου 27,3 εκ. κιλά ετησίως, ενώ στα κεράσια είμαστε η μεγαλύτερη εξαγωγική εταιρεία στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Τυποποιούμε και εξάγουμε 1.200 τόνους κάθε εβδομάδα. Οι εγκαταστάσεις μας είναι όλες ιδιόκτητες και εκτείνονται σε 25.000 τ.μ. συνολικής επιφάνειας».
30 εκατομμύρια κιλά φρούτων
Πάνω από 30 εκατομμύρια κιλά φρούτων συσκευάζονται συντηρούνται και διακινούνται από την PROTO κάθε χρόνο.
«Είμαστε οι πρώτοι που κάναμε εξαγωγές ακτινιδίων στην Κίνα. Βέβαια το καταφέραμε μετά από μεγάλες «πιέσεις» στο ΥπΑΑΤ και με την βοήθεια του Γεώργιου Πολυχρονάκη, Ειδικού Σύμβουλου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Incofruit – Hellas. Στην συνέχεια κατακτήσαμε την αγορά των ΗΠΑ με την ποιότητα και βγάλαμε εκτός ανταγωνισμού τους Ιταλούς. Δεν φοβόμαστε τους δασμούς Τραμπ γιατί δεν έχουμε ανταγωνιστή στην Αμερικάνικη αγορά. Πάμε πολύ καλά στην αγορά του Καναδά και από φέτος ξεκινήσαμε εξαγωγές και προς το Ισραήλ. Εκτιμώ ότι στο μέλλον οι εξαγωγές ακτινιδίου θα πάνε ακόμη καλύτερα. Αυτή την εποχή είμαστε στο Βερολίνο στη διεθνή έκθεση Fruit Logistica και κλείνουμε εμπορικές συμφωνίες για εξαγωγές. Είμαστε περήφανοι για την υψηλή ποιότητα των φρούτων μας και για τις ανταγωνιστικές τιμές μας».
Η Πρωτοφανούσης έχει δεσμευτεί σε προμηθευτές, αγρότες και πελάτες, ότι η Ποσότητα, η Ποιότητα και η Διάρκεια είναι βασικοί άξονες που καθορίζουν τη Στρατηγική της.
Oι παραγωγοί της PROTO έχουν τη δυνατότητα, μέσω ειδικής εφαρμογής να ενημερώνονται άμεσα από γεωπόνους της εταιρείας, λαμβάνοντας οδηγίες λίπανσης, φυτοπροστασίας, και λοιπών καλλιεργητικών τεχνικών.
Το μυστικό βρίσκεται στις επενδύσεις και στη χρήση ολοένα και πιο σύγχρονων τεχνολογικά εργαλείων στη συγκομιδή, τη συντήρηση, συσκευασία, διακίνηση και την εξυπηρέτηση του πελάτη.
Η «πολιτική των δασμών» επιστρέφει
Ποιες είναι οι εκτιμήσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου της Eurobank κ. Φωκίωνος Καραβία.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank κ. Φωκίων Καραβίας στον χαιρετισμό του ανέφερε ότι τα φετινά Growth Awards απονέμονται σε μια χρονική στιγμή, όπου ζούμε μια ιστορική μετάβαση.
Οι προτεραιότητες, οι ιεραρχήσεις, οι αξίες που είχαν κυριαρχήσει τις πρώτες δύο δεκαετίες του 21ου αιώνα φαίνεται να δίνουν τη θέση τους σε ένα διαφορετικό διεθνές πλαίσιο, που δεν έχει ακόμη αποκρυσταλλωθεί. Μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε πως η εποχή της παγκοσμιοποίησης, αλλά ίσως και η εποχή του πολυμερούς τρόπου συνεργασίας μέσα από παγκόσμιους οργανισμούς, κάνουν βήματα προς τα πίσω.
Η «πολιτική των δασμών» επιστρέφει, ενώ επιχειρείται η μετακίνηση της παραγωγής προς τα Δυτικά, πλέον, με γεωστρατηγικά κριτήρια.
Την προηγούμενη δεκαετία όλα ήταν green και η αύξηση των ρυθμιστικών κανόνων (regulation) αποδεκτή. Τώρα όλα είναι ξανά drill, ενώ ακόμη και η ΕΕ αναγνωρίζει ότι το παράκανε. Ο στρατηγικός ανταγωνισμός έχει πια ως αναπόσπαστο σκέλος και πεδίο του την τεχνολογία, όπως ποτέ στο παρελθόν. Γιατί όλα όσα ανέφερα εκτυλίσσονται στο υπόβαθρο μιας μείζονος τεχνολογικής μετάβασης, ισοδύναμης με μια 5η βιομηχανική επανάσταση από την ψηφιακή εποχή στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης.
Η ισχύς, η διεθνής θέση, η αυτονομία των κρατών και όλων των διεθνών παραγόντων θα κριθεί από τον ανταγωνισμό για την πρωτοπορία στις τεχνολογίες του μέλλοντος, κυρίως την ΑΙ. Στον αγώνα αυτό, οι ΗΠΑ και η Κίνα πρωταγωνιστούν, άλλες χώρες, όπως η Ινδία, αναδύονται, ενώ η Ευρώπη μένει πίσω.
Ειδικά οι ΗΠΑ υπενθυμίζουν με την πολιτική τους στην Ευρώπη ποιες πρέπει να είναι οι προτεραιότητες. Μας το θυμίζει ο πρόεδρος Τραμπ – αλλά όχι μόνο αυτός. Επί Μπάιντεν, ψηφίστηκε η πρώτη προστατευτική νομοθεσία – το IRA, επιδιώκοντας την προστασία και την επιδότηση επενδύσεων σε αμερικανικό έδαφος. Ο πρόεδρος Τραμπ αλλάζει επιλογές και παραμέτρους, όπως βέβαια και το ύφος. Αντί πράσινης μετάβασης, παραδοσιακή βιομηχανία και αντί επιδοτήσεων, απειλές για δασμούς. Αλλά η ουσία είναι η ίδια. Οι ΗΠΑ επιδιώκουν με κάθε τρόπο να γίνουν ο βασικός πόλος προσέλκυσης επενδυτικών κεφαλαίων.
Πού στέκει η Ευρώπη απέναντι σε αυτά τα δεδομένα
Η απάντηση βρίσκεται στο ξεκάθαρο σήμα αφύπνισης που συνιστούν οι πρόσφατες εκθέσεις ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας, προπάντων, η έκθεση Ντράγκι. Η Ευρώπη χρειάζεται να φτάσει από το 22% του ΑΕΠ που διαθέτει σήμερα για επενδύσεις παγίων, στο 27% ετησίως και να εστιάσει στους κρίσιμους τομείς του παγκόσμιου ανταγωνισμού, όπως ενέργεια, ψηφιακή τεχνολογία και άμυνα. Είναι οι επιβεβλημένες προτεραιότητες για την Ευρώπη. Και μόλις πριν από λίγες μέρες είδαμε την πρώτη πρακτική αποτύπωση μέρους των προτάσεων Ντράγκι στην Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας που παρουσίασε η Κομισιόν. Αυτά είναι σημαντικά βήματα στη σωστή κατεύθυνση, αλλά φοβάμαι όχι με τις αναγκαίες ταχύτητες.
Η Ελλάδα
Οι επιλογές μας στη σημερινή κρίσιμη συγκυρία θα καθορίσουν το μέλλον.
Για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, επενδύσεις γίνονται. Οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ έχουν αυξηθεί από 11% το 2019 σε 15,2% το 2023 και ίσως λίγο υψηλότερα πέρυσι. Παρόλα αυτά χρειαζόμαστε να πάμε γρηγορότερα, με μεταρρυθμίσεις και συνολική στροφή της οικονομίας στην επενδυτική κατεύθυνση.
Κορυφαίο στέλεχος της Κομισιόν, με άριστη γνώση της ελληνικής οικονομίας, επισήμανε πως η ανάπτυξη του 2-3% είναι θετική σε σχέση με τους εταίρους, αλλά ελλειμματική σε σχέση με τις δυνατότητες, γιατί η χώρα μας θα μπορούσε να καταγράφει ρυθμούς ακόμη και 6%, καλύπτοντας το χαμένο έδαφος της κρίσης. Ίσως η εκτίμηση αυτή να είναι υπερβολική, αλλά κανείς δεν εγγυάται ότι η ευκαιρία για γρήγορη σύγκλιση θα είναι διαθέσιμη για πάντα.
Πόσες επενδύσεις χρειαζόμαστε; Για την Ελλάδα, το μετρήσαμε στη Eurobank, η επίτευξη των στόχων της έκθεσης Ντράγκι προϋποθέτει αύξηση των επενδύσεων κατά 9% κάθε χρόνο, έως το τέλος της δεκαετίας, σε πραγματικούς και όχι ονομαστικούς όρους.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΓΡΟΤΗΣ»