back to top

Οι συντεχνίες των ζευγάδων …

Η κοινωνία της Ερεσού, στη Λέσβο, μέχρι περίπου τις δεκαετίες 1960-70 ήταν οργανωμένη σε συντεχνίες επαγγελματιών, τα λεγόμενα «ισνάφια». Η λέξη προέρχεται από την τουρκική «esnaf», έννοια που δηλώνει τον τεχνίτη αλλά και την κοινωνική τάξη. Τα σινάφια ήταν επαγγελματικά σωματεία, συντεχνίες ή συνεταιρισμοί από μέλη με συναφή επαγγέλματα ή ασχολίες με τις οποίες κέρδιζαν τα προς το ζην και διακατέχονταν από κοινά συμφέροντα και επιδιώξεις.

Ο θεσμός αυτός άρχισε ήδη από τα βυζαντινά χρόνια και συνέχισε να διαμορφώνει την τοπική κοινωνία έως τα μέσα του προηγούμενου αιώνα.

Σύμφωνα με τον Νικόλαο Καρύδη, θεολόγο-ερευνητή, η σχέση των κατοίκων το χωριού με το φυσικό περιβάλλον και οι κοινές ασχολίες τους διαμόρφωσαν τον τοπικό αγροτικό πολιτισμό, στο πλαίσιο του οποίου οργανώθηκαν κυρίως δύο μορφές συνεργατισμών, η μια ίσως πιο εξελιγμένη κι άλλη πιο πρωτόγονη, όπως αποτυπώθηκαν στο κοινωνικό γίγνεσθαι της ερεσιώτικης κοινωνίας. Οι κύριες αυτές συντεχνιακές δομές ήταν αυτή των ζευγάδων και η άλλη των τσοπάνηδων ή ποιμένων, καθεμία εκ των οποίων διαμόρφωσε έναν ξεχωριστό πολιτισμό, έναν γεωργικό κι έναν ποιμενικό αντίστοιχα, με διαφορές και ομοιότητες στις συνήθειες και τις ασχολίες.

Ηταν πιο ανεξάρτητοι, καθώς διέθεταν τα σύνεργά τους, είχαν ένα περιβόλι να καλλιεργούν, έτρωγαν κι έδιναν και σε άλλους

Οι ζευγάδες ήταν πιο ανεξάρτητοι, καθώς διέθεταν τα σύνεργά τους, είχαν ένα περιβόλι να καλλιεργούν, έτρωγαν κι έδιναν και σε άλλους. Οπως αναφέρεται και στην πιο πάνω μαρτυρία οι τσοπάνηδες ζούσαν απομονωμένα στις μάντρες, ενώ οι γεωργοί εργάζονταν με όλη την οικογένεια στα χωράφια. Λειτουργούσε ο θεσμός της βοηθητικής εργασίας μεταξύ γειτόνων, φίλων και συγγενών, γνωστός σαν «δανεικαριές», δηλαδή δανεικές εργασίες. Ηταν οργανωμένοι σε ευρύτερες ομάδες, τους «νταϊφάδες» και η μια βοηθούσε την άλλη στο όργωμα, το φύτεμα της γης και στη γενικότερη περιποίηση των χωραφιών.

Οι τσοπάνηδες ήταν πιο φτωχοί και πιο ταλαιπωρημένοι. Οι εργασίες τους απαιτούσαν μεγαλύτερο κόπο και περισσότερο ιδρώτα, γι’ αυτό σε πολλά κομμάτια της εργασίας τους συμμετείχαν όλα τα μέλη της οικογένειας. Η ζωή τους ήταν πιο συλλογική. Τα πιο παλιά χρόνια οι φτωχοί τσοπάνηδες ήταν πιο εξαρτημένοι από τ’ αφεντικά τους, γιατί τα πρόβατα απαιτούσαν εκτάσεις γης για βοσκή και η γη ανήκε σε λίγους. Αυτό είχε αποτέλεσμα να υπάρχουν προστριβές και κοινωνικοί διαχωρισμοί.

Οι τσοπάνηδες ήταν κι εκείνοι, όπως οι ζευγάδες, οργανωμένοι σε σινάφι, αυτό των ποιμένων. Στο τέμπλο του καθολικού της Ι.Μ. Πιθαρίου υπάρχει αφιερωμένη η εικόνα του αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, η οποία φιλοτεχνήθηκε από τον αγιογράφο Α.Β. Ιωαννίδη το 1864 με δαπάνες της συντεχνίας των ποιμένων, όπως μαρτυρεί η επιγραφή της εικόνος. Το στοιχείο αυτό αποτελεί τεκμήριο της ύπαρξης του ποιμενικού συνασπισμού της Ερεσού κατά τον 19ο αιώνα. Εκείνοι τιμούσαν τον άγιο Σπυρίδωνα στις 12 του Δεκέμβρη κι έκαναν το πανηγύρι στον άγιο Κωνσταντίνο. Παρέθεταν το σδροσίν’ των κολλύβων και άρτους και το τελετουργικό ήταν το σύνηθες.

Ο θεσμός των ισναφιών εξέλειψε από την Ερεσό ήδη από τα τέλη του προηγούμενου αιώνα, με την αναχώρηση της παλιάς γενιάς Ερεσίων, άξιοι εκπρόσωποι της οποίας ήταν όσοι ανώτερα αναφέραμε. Μπορεί να χάθηκε το συνεταιριστικό αυτό πνεύμα, μα πολλές συνήθειες και μνήμες παρέμειναν ανεξίτηλες στο υποσυνείδητο της ερεσιώτικης κοινωνίας. Ισως οι διακρίσεις ατύπως και ανεπαισθήτως να παρέμειναν μεταξύ των δύο αυτών δομών, χωρίς κάποια οικονομική ή κοινωνική απόρροια. Οι τσοπάνηδες συνέχισαν να διατηρούν ένα διακριτό στρώμα μέσα στη γενικότερη ετερογένεια, ωστόσο οι ζευγάδες παραμένουν μόνο ως ένα στοιχείο που διαμόρφωσε την κοινωνική Ιστορία του τόπου μας. Η Ερεσός συνεχίζει να θεωρείται ένας χώρος στον οποίο στηρίχτηκε και αναπτύχθηκε η κτηνοτροφία και ο ποιμενικός πολιτισμός.

- Διαφήμιση -spot_img
- Διαφήμιση -spot_img
spot_img
spot_img

Διαβάστε ακόμη

Ροδάκινο, μια ιστορία χιλιάδων χρόνων

To ροδάκινο δεν είναι  ένα απλό γευστικό φρούτο. Έχει πίσω του μια ιστορία  με ξεχωριστό ενδιαφέρον.Σύμφωνα με τα ιστορικά δεδομένα  κατάγεται από την κοιλάδα του ποταμού Γιανγκτσέ της νότιας Κίνας, κοντά στη Σανγκάη. Πρέπει να άρχισε να καλλιεργείται πριν...

Από το 1821 η ανοιχτή πληγή του αγροτικού

Η Επανάσταση του 1821 σηματοδότησε μια κομβική στιγμή στην ελληνική ιστορία, φέρνοντας στο προσκήνιο μια νέα δυναμική: την ενεργή συμμετοχή των αγροτών.Πριν από την Επανάσταση, οι αγρότες ζούσαν υπό το καθεστώς της οθωμανικής διοίκησης, αντιμετωπίζοντας αυθαιρεσίες, βαριά φορολογία και...

H γλυκιά ιστορία του μελιού

Οι μελετητές αναφέρουν ότι το γλυκό προϊόν και η τέχνη της μελισσοκομίας ήλθαν στην Ελλάδα από την Αρχαία Αίγυπτο.Στον ελλαδικό χώρο συστηματική μελισσοκομία εξασκείται ήδη από τον 15ο μ.Χ. αιώνα. Μελισσοκομεία οργανωμένα υπάρχουν στην Αττική, στη Θεσσαλία, στην Εύβοια,...

Ο «λευκός χρυσός» που άλλαξε τα δεδομένα

Το βαμβάκι επικράτησε της κάνναβης και του λιναριού, λόγω της κοντής του ίνας, εύκολης στην επεξεργασία από τις πρώτες κλωστοϋφαντουργικές μηχανές του 19ου αιώνα.Το  βαμβάκι αποτελεί  μία από τις σημαντικότερες καλλιέργειες στη χώρα μας. Οι αρχαιότερες ενδείξεις για την...

Achaia Clauss: το πρώτο οινοποιείο και η μαύρη… Δάφνη

H Ελλάδα πάντα ήταν χώρα της ελιάς και της αμπέλου. Ωστόσο , χρειάστηκε ένας βαυαρός για να ιδρύσει το πρώτο οινοποιείο το οποίο έγινε το σήμα κατατεθέν της Πάτρας.O Gustav Clauss, Γερμανός σταφιδέμπορας λόγω μιας αρρώστιας που τον ταλαιπωρούσε...

Σαν να μην πέρασε μια μέρα…

O Άγγλος ιστορικός Τζορτζ Φίνλεϊ στην «Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης» υπογραμμίζει ότι η δύναμη του έθνους έγκειται στον αγροτικό πληθυσμό, ενώ ο ίδιος εξάρει την ικανότητα και την αγωνιστικότητα των αγροτικών πληθυσμών να φέρουν εις πέρας την επανάσταση του...

Αγριόγιδο: Από τα Ιμαλάια στα βουνά της Ελλάδος

Πρόγονος θεωρείται η παχυγκαζέλλα, που έζησε πριν από τρία εκατομμύρια χρόνια, στις περιοχές της κεντρικής και της ανατολικής Ασίας. Μέλη της φυλής, στο πέρασμα των αιώνων, μετακινήθηκαν προς τη Δυτική Ασία και την Ευρώπη μέσα από τις οροσειρές. Το αγριόγιδο...

Εσπεριδοειδή: Από τις μακρινές Ινδίες στην Ελλάδα

Δεν υπάρχουν πληροφορίες πως οι αρχαίοι Έλληνες ήξεραν τα εσπεριδοειδή. Τα γνώριζαν ίσως μόνο όσοι ταξίδευαν σε μακρινούς τόπους και ο μύθος των Εσπερίδων φαίνεται πως συμβολίζει την επιθυμία των Ελλήνων ν' αποκτήσουν τους γλυκόχυμους και νόστιμους αυτούς καρπούς,...

Η επιμονή στο συνεταιρίζεσθαι κρατά «ζωντανό» τον Αγροτικό-Κτηνοτροφικό Σύλλογο Γαλάτιστας από το 1917

Ήταν 108 χρόνια πριν, στο μακρινό 1917, όταν αγρότες και κτηνοτρόφοι της Γαλάτιστας προχώρησαν στη δημιουργία γεωργικού συνεταιρισμού στην περιοχή, εκλέγοντας το πρώτο του πρόεδρο, Αστέριο Ζωγράφο.Ο Ζωγράφος μάλιστα, υπέγραψε για όλους το καταστατικό ίδρυσης του φορέα, μιας...