Μειωμένες και με χρονική καθυστέρηση αναμένεται να δοθούν και την εφετινή χρονιά οι αγροτικές επιδοτήσεις, ενώ το ίδιο θα γίνει και με τις ενισχύσεις για τα eco-schemes.
Από δίμηνο σε δίμηνο παρατείνεται η πληρωμή των Οικολογικών Σχημάτων (eco-schemes) στους γεωργούς και τους κτηνοτρόφους της χώρας από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, γεγονός που αποδεικνύει περίτρανα ότι ο οργανισμός, που βρίσκεται σε εποπτεία, συνεχίζει να «πάσχει» και να είναι βραδυκίνητος.
Έπειτα από το φιάσκο της πληρωμής της νέας «κουτσουρεμένης» βασικής ενίσχυσης των Χριστουγέννων και παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ότι οι πληρωμές των οικολογικών σχημάτων θα πραγματοποιείτο μέσα στον Δεκέμβριο του 2024 και πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων, τελικά έπειτα από νέα εγκύκλιο που εξέδωσε ο ΟΠΕΚΕΠ έρχεται νέα παράταση των πληρωμών τους.
Η νέα παράταση έρχεται, παρά το γεγονός ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ είχε ήδη μεταθέσει χρονικά την πίστωση των ποσών στους λογαριασμούς των παραγωγών τις πρώτες εβδομάδες του 2025.
Ειδικότερα, όπως εκτίμησε, μιλώντας στο Cretaone.gr, ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Αγροτικών Οργανώσεων και Επιχειρήσεων Ελλάδος Μιχάλης Καμπιτάκης, τα οικολογικά σχήματα του 2024, ύψους περίπου426 εκατομμύρια ευρώ, αναμένεται να πληρωθούν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στους παραγωγούς τέλη Φεβρουαρίου ή αρχές Μαρτίου 2025 και έπειτα από τους απαραίτητους ελέγχους που θα ξεκινήσουν 15 Ιανουαρίου.
Οριζόντιο μαχαίρι έως και 45%
Όσον αφορά, τώρα, τα ποσά που αναµένεται να λάβουν οι δικαιούχοι, σηµειώνεται ότι η υπερβάλλουσα ζήτηση στα οικολογικά σχήµατα του 2024 προβλέπεται πως θα φτάσει κοντά στα περσινά επίπεδα, που σηµαίνει πως κατά µέσο όρο η επιδότηση θα µειωθεί οριζόντια κατά περίπου 40-45% στην πληρωµή τους.
Παρόλα αυτά, σε αντίθεση µε πέρυσι, αν σε κάποια παρέµβαση δεν απορροφηθούν όλα τα ενδεικτικά κονδύλια που της έχουν κατανεµηθεί από την ΚΑΠ τότε, δεν θα υπάρξει µείωση, µε βάση τους νέους κανόνες.
Το κύριο ζήτηµα, ωστόσο, όπως αναφέρει το agronews.gr, είναι πώς θα διαµορφωθούν τα µοναδιαία ποσά ενίσχυσης ανά δράση, κάτι που η υπουργική απόφαση δεν αποσαφηνίζει επαρκώς. Για παράδειγµα, στην Παρέµβαση 1-31.1 θα σηµειωθεί υπερβάλλουσα ζήτηση, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στη συµµετοχή των αγροτών στη ∆ράση 31.1-Β µε τη ζήτηση πέρσι να ξεπερνά τα 130 εκατ. ευρώ. Στη ∆ράση 31.1-Α που είναι το πριµ αντικατάστασης και στη ∆ράση 31.1-Γ η ζήτηση δεν ξεπέρασε τα 3,9 εκατ. ευρώ, παρόλα αυτά η επιδότησή τους µειώθηκε. Μάλιστα και δυσανάλογα σε σχέση µε τις δεσµεύσεις που ανέλαβαν.
Παρόµοια είναι και η κατάσταση στην Παρέµβαση 31.6 η οποία περιλαµβάνει τις επιδοτήσεις ειδικής θρέψης, τα θερινά κλαδέµατα, το Κοµφούζιο κ.λπ. Πέρυσι, είχαν δηλωθεί για την επιδότηση θερινών κλαδεµάτων 5,7 εκατ. στρέµµατα και στο Κοµφούζιο 123.000 στρέµµατα, αλλά η επιδότηση κόπηκε και στις δύο υποδράσεις. Μένει να φανούν λοιπόν τα τελικά… «µαγειρέµατα» κατά την πληρωµή.
ΠΗΓΗ: cretaone.gr