Στο ΦΕΚ δημοσιεύτηκε η Παρέμβαση της κυβέρνησης με τίτλο «Στήριξη για επενδύσεις στη μεταποίηση/εμπορία και/ή ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων του Στρατηγικού Σχεδίου για την Κοινή Αγροτική Πολιτική της Ελλάδας (ΣΣ ΚΑΠ) 2023-2027».
Απόσπασμα από το ΦΕΚ:
Άρθρο 1
Σκοπός
Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός των λεπτομερειών λειτουργίας και εφαρμογής της Παρέμβασης Π3-73-2.3 «Στήριξη για επενδύσεις στη μεταποίηση/ εμπορία και/ή ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων του Στρατηγικού Σχεδίου για την Κοινή Αγροτική Πολιτική 2023-2027» (εφεξής Παρέμβαση).
Άρθρο 2
Στόχος, γεωγραφική περιοχή εφαρμογής και είδος στήριξης
1. Η Παρέμβαση αφορά στη στήριξη των δικαιούχων που δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση/εμπορία και/ή ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων, εφαρμόζεται οριζόντια σε όλη την Χώρα και συνεισφέρει στους ακόλουθους στόχους:
α) Ενίσχυση του προσανατολισμού στην αγορά και αύξηση της ανταγωνιστικότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης εστίασης στην έρευνα, την τεχνολογία και την ψηφιοποίηση,
β) βελτίωση της θέσης του γεωργού στην αξιακή αλυσίδα,
γ) προώθηση της απασχόλησης, της ανάπτυξης, της ισότητας των φύλων, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής των γυναικών στη γεωργία, της κοινωνικής ένταξης, της τοπικής ανάπτυξης στις αγροτικές περιοχές, της κυκλικής βιοοικονομίας και της αειφόρου δασοκομίας,
δ) βελτίωση της ανταπόκρισης της γεωργίας της Ένωσης στις απαιτήσεις της κοινωνίας σχετικά με τα τρόφιμα και την υγεία, συμπεριλαμβανομένων των υψηλής ποιότητας, ασφαλών και θρεπτικών τροφίμων που παράγονται με βιώσιμο τρόπο, μείωση της σπατάλης τροφίμων, καθώς και βελτίωση της καλής διαβίωσης των ζώων και καταπολέμηση της αντοχής στα αντιμικροβιακά,
ε) αύξηση της παραγωγής/τυποποίησης/μεταποίησης προϊόντων ΠΟΠ ΠΓΕ και προϊόντων με εθνικά σήματα πιστοποίησης,στ) ενίσχυση της θέσης των αγροδιατροφικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού,
ζ) αύξηση της προστιθέμενης αξίας των γεωργικών προϊόντων που ανήκουν σε κλάδους της μεταποίησης,
η) ενσωμάτωση διαδικασιών καινοτομίας, διαδικασιών φιλικών προς το περιβάλλον που περιορίζουν το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής καθώς και στη χρήση νέων τεχνολογιών,
θ) διατήρηση και δημιουργία θέσεων εργασίας.
2. Η Παρέμβαση συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (εφεξής ΕΓΤΑΑ) και το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (εφεξής ΑΠΔΕ). Η στήριξη παρέχεται με τη μορφή επιχορήγησης και δύναται να συνδυαστεί με χρηματοδοτικά εργαλεία. Δύναται να χορηγηθεί προκαταβολή έως και 50% της εγκεκριμένης δημόσιας ενίσχυσης που υπολείπεται για την ολοκλήρωση της πράξης, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 44 του του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2116 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
Άρθρο 3
Ορισμοί
Για τους σκοπούς της παρούσας ισχύουν οι ορισμοί:
α) «Αίτηση πληρωμής»: Η αίτηση που υποβάλλει ο δικαιούχος προκειμένου, μετά από σχετικό έλεγχο από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, να του καταβληθεί η αναλογούσα δημόσια ενίσχυση. Η αίτηση συμπεριλαμβάνει και τα απαιτούμενα κατά περίπτωση δικαιολογητικά.
β) «Αίτηση στήριξης»: Η αίτηση που υποβάλλει ο δυνητικός δικαιούχος προκειμένου μετά την επιλογή της από τις αρμόδιες υπηρεσίες να υπαχθεί στο καθεστώς ενίσχυσης. Στην αίτηση συμπεριλαμβάνονται και τα απαιτούμενα κατά περίπτωση δικαιολογητικά.
γ) «Απόφαση ένταξης πράξης»: Η απόφαση που περιγράφει τους όρους και τις προϋποθέσεις υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου η οποία γίνεται αυτοδίκαια αποδεκτή.
δ) «Ανάκτηση»: Η επιστροφή των αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών από τον λαβόντα για μη νόμιμη αιτία.
ε) «Αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό»: Κάθε δαπάνη στην οποία δεν αντιστοιχεί ίσης ή μεγαλύτερης αξίας παραδοθέν προϊόν, έργο ή υπηρεσία σύμφωνα με τους όρους της ατομικής απόφασης ένταξης πράξης με την οποία αναλήφθηκε η υποχρέωση της δαπάνης.
στ) «Γεωργικά Προϊόντα»: Τα προϊόντα που απαριθμούνται στο παράρτημα I της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με εξαίρεση τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας που απαριθμούνται στο παράρτημα I του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1379/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2013.
ζ) «Γνωμοδοτική Επιτροπή Αξιολόγησης των αιτήσεων στήριξης (εφεξής ΓΕΑΑΣ)»: η Επιτροπή της παρ. 1 του άρθρου 10 της παρούσας.
η) «Δημοσιονομική διόρθωση»: Η ακύρωση του συνόλου ή μέρους της ενωσιακής ή και εθνικής συμμετοχής σε ένα έργο ή πράξη, στο πλαίσιο της συγχρηματοδότησής του από το ΣΣ ΚΑΠ, η οποία είναι ανάλογη της παράτυπης δαπάνης που διαπιστώνεται.
θ) «Διευκρινίσεις αίτησης στήριξης»: Τα στοιχεία που ζητούνται με σκοπό την αποσαφήνιση των υποβληθέντων στοιχείων και την καλύτερη κατανόηση του περιεχομένου της αίτησης στήριξης.
ι) «Δικαιούχος»: Δημόσιος ή ιδιωτικός φορέας, οντότητα με ή χωρίς νομική προσωπικότητα, ή φυσικό πρόσωπο ή, στο πλαίσιο του ΣΣ ΚΑΠ, και ομάδα φυσικών ή νομικών προσώπων, που έχει την ευθύνη για την έναρξη ή για την έναρξη και την υλοποίηση πράξεων.
ια) «Εκσυγχρονισμός μονάδας»: Η αντικατάσταση και/ή συμπλήρωση μηχανολογικού εξοπλισμού και/ή επέκταση δυναμικότητας (εφόσον καλύπτεται από τις απαραίτητες κάθε φορά αδειοδοτήσεις) ενεργών και ανενεργών μονάδων.
ιβ) «Εμπορία γεωργικών προϊόντων»: Η κατοχή ή η έκθεση με σκοπό την πώληση, η προσφορά προς πώληση, η παράδοση ή η κατά οποιονδήποτε άλλο τρόπο διάθεση στην αγορά, με εξαίρεση την πρώτη πώληση εκ μέρους του πρωτογενούς παραγωγού σε μεταπωλητές ή μεταποιητικές επιχειρήσεις και κάθε δραστηριότητα προκειμένου να προετοιμαστεί το προϊόν για την εν λόγω πρώτη πώληση. Η πώληση από πρωτογενή παραγωγό σε τελικούς καταναλωτές θεωρείται εμπορία μόνο αν πραγματοποιείται σε χωριστές εγκαταστάσεις ειδικά προοριζόμενες για τον σκοπό αυτό.
ιγ) «Ενδιάμεσος φορέας»: Δημόσιος ή ιδιωτικός φορέας που ενεργεί υπό την ευθύνη Διαχειριστικής Αρχής ή εκτελεί λειτουργίες ή καθήκοντα εξ ονόματος μιας τέτοιας αρχής.
ιδ) «Επιτροπή Εξέτασης Προσφυγών (εφεξής ΕΕΠ)»: η Επιτροπή της παρ. 3 του άρθρου 10.
ιε) «Ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης»: Η ημερομηνία της απόδοσης, στον δικαιούχο, του έννομου δικαιώματος να δεχτεί την ενίσχυση σύμφωνα με το εφαρμοστέο καθεστώς.
ιστ) «Μεταποίηση γεωργικού προϊόντος σε γεωργικό»: Κάθε επέμβαση επί γεωργικού προϊόντος που περιλαμβάνεται στο παράρτημα I της Συνθήκης από την οποία προκύπτει ένα επίσης γεωργικό προϊόν που περιλαμβάνεται στο παράρτημα I της Συνθήκης, με εξαίρεση τις εργασίες εντός της γεωργικής εκμετάλλευσης που είναι αναγκαίες για την προετοιμασία ενός προϊόντος ζωικής ή φυτικής προέλευσης για την πρώτη πώληση.
ιζ) «Μετεγκατάσταση μονάδας»: Η μεταφορά της συνολικής δραστηριότητας ή μέρους αυτής ενεργών και ανενεργών μονάδων από μια περιοχή σε άλλη.
ιη) «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Κρατικών Ενισχύσεων (εφεξής ΟΠΣΚΕ)»: Το πληροφοριακό σύστημα του άρθρου 56 του ν. 4914/2022, το οποίο περιλαμβάνει τις διαδικασίες και τα δεδομένα που απαιτούνται για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την υλοποίηση των δράσεων κρατικών ενισχύσεων και ήσσονος σημασίας, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1407/2013, τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1408/2013 και τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 717/2014 της Επιτροπής.
ιθ) «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (εφεξής ΟΠΣ ΚΑΠ)»: Το πληροφοριακό σύστημα του άρθρου 58 του ν. 4914/2022, στο οποίο καταχωρίζονται κυρίως δεδομένα που αφορούν στις διαδικασίες και τα στοιχεία προγραμματισμού, διαχείρισης, ελέγχου και υλοποίησης της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.
κ) «Παρατυπία»: Κάθε παράβαση του εφαρμοστέου δικαίου, η οποία προκύπτει από πράξη ή παράλειψη οικονομικού φορέα και ζημιώνει ή ενδέχεται να ζημιώσει τον προϋπολογισμό της Ένωσης με καταλογισμό αδικαιολόγητων δαπανών στον εν λόγω προϋπολογισμό.
κα) «Περατωθείσα πράξη»: Πράξη που έχει ολοκληρωθεί φυσικά ή υλοποιηθεί πλήρως, και για την οποία έχουν πραγματοποιηθεί όλες οι σχετικές πληρωμές από τους δικαιούχους και έχει καταβληθεί στους δικαιούχους η αντίστοιχη δημόσια συνεισφορά.
κβ) «Πράξη»: Έργο, σύμβαση, δράση ή ομάδα έργων που επιλέγονται στο πλαίσιο των σχετικών Προγραμμάτων ή του ΣΣ ΚΑΠ, στο πλαίσιο των χρηματοδοτικών μέσων, η συνεισφορά του Προγράμματος ή του ΣΣ ΚΑΠ σε ένα χρηματοδοτικό μέσο και η επακόλουθη χρηματοδοτική στήριξη που παρέχεται στους τελικούς αποδέκτες από το εν λόγω χρηματοδοτικό μέσο.κγ) «Προβληματική επιχείρηση»: Η επιχείρηση που δεν είναι ικανή να ανακόψει τη ζημιογόνο πορεία της με δικούς της οικονομικούς πόρους ή με πόρους που εξασφαλίζει από τους ιδιοκτήτες/μέτοχους και τους πιστωτές της. Χωρίς εξωτερική παρέμβαση από το κράτος, θα οδηγηθεί προς μια σχεδόν βέβαιη οικονομική εξαφάνιση βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα.
κδ) «Προφανές σφάλμα»: Ως περιπτώσεις προφανών σφαλμάτων είναι δυνατόν να αναγνωρίζονται ενδεικτικά αναριθμητισμοί ή αναγραμματισμοί, λάθη στα δεκαδικά ψηφία, λάθος στον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) ή στο όνομα του δικαιούχου.
κε) «Πρωτογενής γεωργική παραγωγή»: Η παραγωγή προϊόντων του εδάφους και της κτηνοτροφίας που απαριθμούνται στο παράρτημα I της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς να εκτελούνται περαιτέρω εργασίες που μεταβάλλουν τη φύση αυτών των προϊόντων.
κστ) «ΣΣ ΚΑΠ»: Το Στρατηγικό Σχέδιο για την Κοινή Αγροτική Πολιτική που λαμβάνει χρηματοδοτική στήριξη από το ΕΓΤΕ και το ΕΓΤΑΑ.
κζ) «Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου» (ΣΔΕ): Οι διοικητικές αρχές που έχουν οριστεί ως αρμόδιες για τη διαχείριση και τον έλεγχο των Προγραμμάτων ή του ΣΣ ΚΑΠ, οι οποίες βρίσκονται σε αλληλεξάρτηση και είναι διαρθρωμένες με συγκεκριμένη οργανωτική δομή, καθώς και το πλαίσιο κανόνων και διαδικασιών που πρέπει να εφαρμόζονται με βάση το εφαρμοστέο δίκαιο για τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση των πόρων και την υλοποίηση των πράξεων.
κη) «Συμπληρωματικά στοιχεία αίτησης στήριξης»: Τα στοιχεία που ενώ προβλέπονται στην πρόσκληση, δεν υποβλήθηκαν και έχουν εκδοθεί πριν την υποβολή της αίτησης στήριξης.
Άρθρο 4
Φορείς
Ως αρμόδιοι φορείς της Παρέμβασης ορίζονται οι εξής:
1. Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής 2023-2027 (εφεξής ΕΥΔ ΣΣ ΚΑΠ) της Γενικής Γραμματείας Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ως Διαχειριστική Αρχή, η οποία ασκεί όλες τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/2115, σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν. 4914/2022.
2. Ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (εφεξής ΟΠΕΚΕΠΕ), ως Οργανισμός Πληρωμών, ο οποίος ασκεί όλες τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στο άρθρο 9 του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2116, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 16 του ν. 4914/2022.
3. Η Διεύθυνση Προγραμματισμού και Επιχειρησιακών Προγραμμάτων της Γενικής Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ως Ενδιάμεσος Φορέας (εφεξής ΕΦ), σύμφωνα με την υπ’ αρ. 1016/24.3.2023 απόφαση του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Άρθρο 5
Δράσεις, ενισχυόμενοι κλάδοι και δικαιούχοι
1. Δικαιούχοι της Παρέμβασης είναι οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στην Σύσταση 2003/361/ΕΚ της Επιτροπής (L 124), καθώς και οι μεγάλες επιχειρήσεις. Είναι επιλέξιμη κάθε μορφή επιχείρησης του προηγούμενου εδαφίου, η οποία έχει την υποχρέωση τήρησης βιβλίων Β’ ή Γ’ κατηγορίας, με εξαίρεση τις επιχειρήσεις που λειτουργούν υπό τη μορφή της κοινωνίας, της εταιρείας αστικού δικαίου και της κοινοπραξίας.
2. Οι πρώτες ύλες και τα τελικά προϊόντα που ενισχύονται, αποτελούν προϊόντα του παραρτήματος Ι της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (εφεξής ΣΛΕΕ) (γεωργικά προϊόντα) και δύναται να ανήκουν στους ακόλουθους κλάδους: Κρέας, Γάλα, Αυγά, Μέλι, Αναπήνιση κουκουλιών, Ζωοτροφές, Δημητριακά, Ελαιούχα Προϊόντα, Οπωροκηπευτικά, Οίνος, Ξύδι, Άνθη, Φαρμακευτικά και Αρωματικά Φυτά, Σπόροι και Πολλαπλασιαστικό Υλικό, όπως περιγράφονται στο Παράρτημα I της ΣΛΕΕ. Ο ΕΦ δύναται να προκηρύξει ορισμένους από τους κλάδους αυτούς, ανάλογα με τα προβλεπόμενα στο ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027, σύμφωνα με τους επιμέρους περιορισμούς του εθνικού ή ενωσιακού θεσμικού πλαισίου, τις εκάστοτε ανάγκες και τους διαθέσιμους πόρους.
3. Στο πλαίσιο της Παρέμβασης ενισχύονται ιδρύσεις, εκσυγχρονισμοί, επεκτάσεις, και μετεγκαταστάσεις μονάδων παραγωγής και αποθηκευτικών χώρων, συγχωνεύσεις μονάδων, μονάδες διαχείρισης υποπροϊόντων υπό την προϋπόθεση ότι η πρώτη ύλη και το παραγόμενο τελικό προϊόν είναι γεωργικά προϊόντα, λαμβάνοντας υπόψη τη χρηματοδότηση μέσω της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς (εφεξής ΚΟΑ) ανά κλάδο και μέσω άλλων αναπτυξιακών προγραμμάτων.
4. Στην περίπτωση εκσυγχρονισμού μονάδων παραγωγής ανόργανων συμπληρωματικών ζωοτροφών δεν επιτρέπεται αύξηση δυναμικότητας σε ποσοστό άνω του 20%. Οι μονάδες θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένες/εγκεκριμένες σύμφωνα με την υπ’ αρ. 340668/26-11-2008 (Β’ 2422) κοινή υπουργική απόφαση.
5. Οι μετεγκαταστάσεις και οι συγχωνεύσεις μονάδων συνοδεύονται απαραίτητα και από εκσυγχρονισμό αυτών. Οι δικαιούχοι που μετεγκαθίστανται σε νέα θέση υποχρεούνται με την ολοκλήρωση της υλοποίησης της αίτησης στήριξης να διακόψουν τη λειτουργία των παλαιών εγκαταστάσεων και να μην επαναλειτουργήσουν στην παλαιά θέση για τον ίδιο κλάδο.
6. Στο πλαίσιο της Παρέμβασης δεν ενισχύονται:
α) Αιτήσεις στήριξης που αφορούν την πρωτογενή γεωργική παραγωγή,
β) η μεταποίηση/εμπορία και/ή ανάπτυξη προϊόντων κάνναβης,
γ) ο εκκοκκισμός βάμβακος,
δ) η μεταποίηση/εμπορία και/ή ανάπτυξη αλιευτικών προϊόντων,
ε) η παραγωγή υλικών φύτευσης,
στ) η παρασκευή προϊόντων με βάση το αλεύρι,
ζ) η παρασκευή προϊόντων διατροφής, πλην εκείνων που περιλαμβάνονται στο παράρτημα Ι της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
η) η μεταποίηση/εμπορία/συσκευασία και/ή ανάπτυξη προϊόντων καφέ,
θ) η ίδρυση ελαιοτριβείων. Κατ’ εξαίρεση μονάδες ελαιοτριβείων που έχουν παύσει τη λειτουργία τους, μπορούν να προβούν σε εκσυγχρονισμό στο πλαίσιο της Παρέμβασης και να επαναλειτουργήσουν με την ίδια δραστηριότητα και δυναμικότητα, είτε στην υφιστάμενη θέση είτε σε νέα θέση, εντός της ίδιας Περιφερειακής Ενότητας εφόσον καλύπτονται από τις απαραίτητες κάθε φορά αδειοδοτήσεις. Στην περίπτωση μεταφοράς τους σε νέα θέση οι παλιές εγκαταστάσεις παύουν να λειτουργούν και δεν είναι δυνατή η επαναλειτουργία τους ως ελαιοτριβείο,
ι) η ίδρυση σφαγείων. Κατ’ εξαίρεση ενισχύεται: α) η ίδρυση σφαγείων, δυναμικότητας μέχρι 400 τόνους κρέατος/έτος στις νησιωτικές περιοχές και β) η ίδρυση σφαγείων πουλερικών σε ορεινές ή νησιωτικές περιοχές,
ια) η ίδρυση εμφιαλωτηρίων οίνου.
Άρθρο 6
Προϋποθέσεις Επιλεξιμότητας Δαπανών – Επιλέξιμες και μη επιλέξιμες δαπάνες
1. Οι δαπάνες που υποβάλλονται προς ενίσχυση από τους δυνητικούς δικαιούχους πρέπει να πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Να αφορούν αποκλειστικά την προς στήριξη επιχείρηση,β) να έχουν εύλογο κόστος υλοποίησης,
γ) να υλοποιούνται και εξοφλούνται στο σύνολό τους, μετά την ημερομηνία οριστικοποίησης στο ΟΠΣΚΕ της υποβολής αίτησης στήριξης σύμφωνα με το άρθρο 6 της υπ’ αρ. 3506/18.12.2023 απόφασης του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Κατ’ εξαίρεση οι γενικές/άυλες δαπάνες, όπως αυτές περιγράφονται στην περ. ιβ της παρ. 4 του παρόντος θεωρούνται επιλέξιμες και συγχρηματοδοτούνται εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί μετά την 1η Ιανουαρίου του 2023. Ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα να ξεκινήσει την υλοποίηση των εργασιών/δαπανών μετά την ημερομηνία οριστικοποίησης στο ΟΠΣΚΕ της υποβολής της αίτησης στήριξης και πριν την έκδοση της απόφασης ένταξης στην Παρέμβαση, με δική του ευθύνη.
2. Για την τεκμηρίωση του εύλογου κόστους των αιτούμενων δαπανών οι δυνητικοί δικαιούχοι υποβάλλουν:
α) Δύο (2) συγκρίσιμες προσφορές για τις κτηριακές εγκαταστάσεις, τις εργασίες διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου και τις γενικές/άυλες δαπάνες, από τις οποίες προτείνεται η οικονομικότερη,
β) τρεις (3) συγκρίσιμες προσφορές για όλες τις υπόλοιπες δαπάνες που περιλαμβάνονται στην αίτηση στήριξης, από τις οποίες προτείνεται η οικονομικότερη.
Οι προσφορές που προσκομίζονται πρέπει να προέρχονται από ανεξάρτητους οικονομικούς φορείς. Αποκλείονται οικονομικές προσφορές που προσκομίζονται από εταίρους, συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες επιχειρήσεις της δικαιούχου.
3. Ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα να προβεί στην αλλαγή προμηθευτή ή παρόχου υπηρεσίας, υπό την προϋπόθεση ότι δεν μεταβάλλονται οι προδιαγραφές, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και η δυναμικότητα του εγκεκριμένου μηχανολογικού εξοπλισμού ή οι απαιτήσεις της εγκεκριμένης υπηρεσίας, τα οποία τεκμηριώνονται από τεχνική έκθεση που συνοδεύει το νέο εξοπλισμό. Το τυχόν επιπλέον κόστος επιβαρύνει αποκλειστικά τον δικαιούχο.
4. Στο πλαίσιο της Παρέμβασης είναι επιλέξιμες προς στήριξη οι παρακάτω δαπάνες:α) Αγορά οικοπέδου χωρίς κτίσμα υπό την προϋπόθεση ότι το ύψος της δαπάνης δεν υπερβαίνει το 10% των συνολικών επιλέξιμων δαπανών της επένδυσης.
β) Κατασκευή ή βελτίωση κτηριακών εγκαταστάσεων. Είναι επιλέξιμοι οι οικίσκοι φύλαξης εμβαδού μέχρι 15 τ.μ..
γ) Διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου προκειμένου να εξυπηρετούνται οι ανάγκες της μονάδας εντός των ορίων του οικοπέδου υλοποίησης της πράξης.
δ) Αγορά, μεταφορά και εγκατάσταση εξοπλισμού, εφόσον τεκμηριώνεται η αναγκαιότητά του για τη λειτουργία της μονάδας, συμπεριλαμβανομένου και του εξοπλισμού εργαστηρίων. Οι δαπάνες που αφορούν σε ιδιοκατασκευή μηχανολογικού εξοπλισμού θεωρούνται επιλέξιμες, εφόσον ο συγκεκριμένος εξοπλισμός διαθέτει ανεξίτηλο σειριακό αριθμό (serial numberSN) εντός ειδικού μόνιμου μεταλλικού πλαισίου.
ε) Αγορά, μεταφορά και εγκατάσταση εξοπλισμού παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για τις ανάγκες της επιχείρησης, εξοικονόμησης ύδατος και ενέργειας, μείωσης εκπομπών αερίου θερμοκηπίου. Ο εν λόγω εξοπλισμός δεν ενισχύεται ως μεμονωμένη δράση αλλά ως τμήμα της συνολικής παραγωγικής επένδυσης.
στ) Αγορά, μεταφορά και εγκατάσταση εξοπλισμού επεξεργασίας των αποβλήτων (υγρών, στερών και αερίων) στις υφιστάμενες μονάδες μεταποίησης γεωργικών προϊόντων Ο εξοπλισμός αυτός ενισχύεται και ως μεμονωμένη δράση. Οι μεταποιητικές μονάδες, που εμπίπτουν στην παρ. 2 του άρθρου 5 υποβάλλουν αίτηση στήριξης και για μεμονωμένες δαπάνες της εν λόγω κατηγορίας.
ζ) Δαπάνες σύνδεσης με δίκτυα ηλεκτροδότησης, υδροδότησης, τηλεφωνίας, γεωθερμίας που πραγματοποιούνται εντός των ορίων του οικοπέδου υλοποίησης της πράξης.
η) Αγορά καινούργιων οχημάτων και συγκεκριμένα:
i. Οχημάτων μεταφοράς προϊόντων ειδικού τύπου τα οποία, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, θεωρούνται απαραίτητα για τη λειτουργία της επιχείρησης προκειμένου να διασφαλίζεται η ποιότητα και η υγιεινή του προϊόντος (αφορά στην πρώτη ύλη ως γεωργικό προϊόν και στο παραγόμενο τελικό προϊόν/υποπροϊόν ως γεωργικό προϊόν).
Ενδεικτικά αναφέρονται:
– Ισοθερμικά βυτία αναγκαία για τη μεταφορά του γάλακτος προς τον χώρο τυποποίησης μεταποίησης,
– βυτιοφόρα αυτοκίνητα μεταφοράς ελαιοπυρήνα και υγρών αποβλήτων ελαιοτριβείων,
– ψυγεία αποκλειστικά για χονδρεμπορία προϊόντων. Το ύψος των δαπανών για την αγορά οχημάτων, δεν υπερβαίνει το 10% του αιτούμενου προϋπολογισμούτης αίτησης στήριξης.
ii. Μέσων εσωτερικής μεταφοράς που καλύπτουν τις ανάγκες της επένδυσης. Ενδεικτικά αναφέρονται:
– Περονοφόρα,
– παλετοφόρα,
– ανυψωτικά.
θ) Απόκτηση πιστοποιητικών διασφάλισης ποιότητας από αρμόδιους οργανισμούς (όπως ISO, HACCP, BRC Global Standards, IFS, GLOBAL G.A.P.).
ι) Αγορά, μεταφορά και εγκατάσταση εξοπλισμού μηχανογράφησης, γραφείων και ασφάλειας επιχείρησης (ενδεικτικά αναφέρονται αγορά τηλεφωνικών εγκαταστάσεων, δικτύων ενδοεπικοινωνίας, ηλεκτρονικών υπολογιστών, tablet πωλήσεων και περιφερειακών μηχανημάτων, φωτοτυπικών, συστημάτων ασφαλείας εγκαταστάσεων, συστημάτων πυροσβεστικής προστασίας εγκαταστάσεων).
ια) Απόκτηση ή ανάπτυξη λογισμικού (ERP/CRM/ SCADA/PLC κ.α.) και αποκτήσεις διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, αδειών, δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, εμπορικών σημάτων, δημιουργία αναγνωρίσιμου σήματος (ετικέτας) του προϊόντος, έρευνα αγοράς για τη διαμόρφωση της εικόνας του προϊόντος (συσκευασία, σήμανση).
ιβ) Γενικές και άυλες δαπάνες, όπως αμοιβές αρχιτεκτόνων, μηχανικών, συμβολαιογράφων, δικηγόρων, συμβούλων, αμοιβές εκπόνησης μελετών για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, τη μείωση αποτυπώματος άνθρακα, την οικονομική βιωσιμότητα και τη σκοπιμότητα. Οι δαπάνες αυτές είναι επιλέξιμες εφόσον συνδέονται άμεσα και κατ’ αποκλειστικότητα με την εκτέλεση της πράξης και είναι αναγκαίες για την προετοιμασία, την εκτέλεσή της ή/και την αποπληρωμή της. Το ύψος των γενικών και άυλων δαπανών συνολικά, δεν υπερβαίνει το 10% του αιτούμενου προϋπολογισμού της αίτησης στήριξης. Η αμοιβή του συμβούλου για την σύνταξη της αίτησης στήριξης και την παρακολούθηση της υλοποίησης της πράξης υπολογίζεται ως ποσοστό του προϋπολογισμού της αίτησης στήριξης, με ανώτατο όριο:
i. 3% για αίτηση στήριξης από 400.001,00 ευρώ μέχρι 2.000.000,00 ευρώ, και
ii. 2% για το επιπλέον ποσό της αίτησης στήριξης από 2.000.001,00 ευρώ μέχρι 5.000.000,00 ευρώ.
Στο πλαίσιο της Παρέμβασης είναι μη επιλέξιμες προς στήριξη οι παρακάτω δαπάνες:
α) Μίσθωση κτηριακών εγκαταστάσεων παλαιών ή καινούργιων, ανεξάρτητα από την πιθανή προηγούμενη χρήση τους.
β) Δαπάνες ανέγερσης ή εκσυγχρονισμού κτιριακών εγκαταστάσεων και εργασίες διαμόρφωσης χώρων στους κλάδους που δραστηριοποιούνται οργανώσεις παραγωγών που υλοποιούν επιχειρησιακό σχέδιο, με εξαίρεση την ανέγερση νέων κτιριακών εγκαταστάσεων για τους κλάδους των Οπωροκηπευτικών και του Οίνου καθώς και οι ΟΕΦ στον κλάδο του Ελαιολάδου και της Επιτραπέζιας Ελιάς σύμφωνα με τα αναφερόμενα στα κεφάλαια 3.5.1, 3.5.3 και 3.5.5 του ΣΣΚΑΠ.
γ) Έργα συντήρησης κτηριακών εγκαταστάσεων, υπό την έννοια των μεμονωμένων επιδιορθώσεων που ανακύπτουν από τη λειτουργία της επιχείρησης και έργα συντήρησης μηχανολογικού εξοπλισμού.
δ) Προσωρινά έργα μη αμέσως συνδεόμενα με την εκτέλεση της πράξης (π.χ. προσωρινό υπόστεγο για τη φύλαξη υλικών, κ.λπ.).
ε) Εργασίες πρασίνου (δενδροφυτεύσεις, παρτέρια, γκαζόν, κ.λπ.) καθώς και έργα διακόσμησης και καλλωπισμού.
στ) Έργα οδοποιίας εκτός των ορίων του οικοπέδου υλοποίησης της πράξης.
ζ) Πάσης φύσεως έξοδα και εισφορές, ασφαλιστικές εισφορές, φόροι, τέλη, δημοσιονομικές επιβαρύνσεις, ΦΠΑ που ανακτάται, αποζημιώσεις, ασφάλιστρα υπέρ τρίτων.
η) Αγορά, μεταφορά και εγκατάσταση εξοπλισμού μηχανουργείου ή αναψυχής (όπως εξοπλισμός αναπαραγωγής ήχου και εικόνας κ.λπ.).
θ) Αγορά, μεταφορά και εγκατάσταση λοιπού εξοπλισμού γραφείων (αριθμομηχανές, έπιπλα κ.λπ.) εκτός των αναφερομένων στην περ. ι της παρ. 4 του παρόντος.
ι) Αγορά, μεταφορά και εγκατάσταση υλικών αποσβέσιμων σε διάρκεια μικρότερη του έτους.
ια) Αγορά, μεταχειρισμένων οχημάτων και μεταχειρισμένου εξοπλισμού.
ιβ) Δαπάνες για απλή αντικατάσταση μηχανολογικού εξοπλισμού, παρόμοιας κατηγορίας, μεγέθους ή δυναμικότητας, ακόμη και όταν γίνεται με εγκατάσταση καινούργιου, εφόσον ο εξοπλισμός που αντικαθίσταται δεν έχει αποσβεστεί.
ιγ) Δαπάνες των υποβαλλόμενων αιτήσεων στήριξης που χρηματοδοτούνται από άλλο επενδυτικό πρόγραμμα.
ιδ) Δαπάνες, η υλοποίηση των οποίων δεν εγκρίθηκε κατά τον διοικητικό έλεγχο αξιολόγησης της αίτησης στήριξης ή της αίτησης τροποποίησης.
ιε) Υπερβάσεις κόστους δαπανών εκτός από τις περιπτώσεις που έχουν γίνει αποδεκτές στο πλαίσιο αξιολόγησης αίτησης τροποποίησης του δικαιούχου.
ιστ) Αμοιβές προσωπικού.
ιζ) Η εκπαίδευση του προσωπικού του δικαιούχου εκτός της περίπτωσης που αφορά την απόκτηση πιστοποιητικών (π.χ. HACCP) ή την εκπαίδευσή τους σε νέες τεχνολογίες.
ιη) Δαπάνες που αφορούν την αύξηση της δυναμικότητας σε κλάδους όπου υπάρχει περιορισμός στην παραγωγή (π.χ. από την ΚΟΑ γεωργικών προϊόντων).
ιθ) Δαπάνες αποξήλωσης και καθαίρεσης γενικότερα.
κ) Δαπάνες για τον καθαρισμό της αρχικής θέσης σε περιπτώσεις μετεγκατάστασης και κόστος αποξήλωσης και μεταφοράς του παλαιού εξοπλισμού ή μέρος αυτού στη νέα θέση.
κα) Δαπάνες που αφορούν την κατασκευή ιστοσελίδας και της δημιουργίας εντύπου διαφημιστικού υλικού της μεταποιητικής μονάδας.
κβ) Δαπάνες που αφορούν σε υποδομές και εξοπλισμό για τη διαμόρφωση επισκέψιμων εκθεσιακών και συνεδριακών χώρων, χώρων εκδηλώσεων και πρατηρίων των μεταποιητικών μονάδων.
Άρθρο 7
Όρια προϋπολογισμού, ένταση στήριξης και χρηματοδότηση
1. Τα όρια προϋπολογισμού των πράξεων της Παρέμβασης αφορούν στον αιτούμενο προϋπολογισμό των αιτήσεων στήριξης, κυμαίνονται από 400.001,00 € έως 5.000.000,00 € και προσδιορίζονται στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
2. Ο επιλέξιμος προϋπολογισμός των πράξεων καλύπτεται από τη δημόσια ενίσχυση και την ιδιωτική συμμετοχή του δικαιούχου.
3. Το ποσό της δημόσιας ενίσχυσης που καταβάλλεται στους δικαιούχους υπολογίζεται ανάλογα με την ένταση στήριξης η οποία εκφράζεται ως ποσοστό επί του επιλέξιμου προϋπολογισμού και εξασφαλίζεται μέσω της συγχρηματοδότησης των δικαιούχων από το ΕΓΤΑΑ και το ΑΠΔΕ.
4. Η ιδιωτική συμμετοχή του δικαιούχου προκύπτει ως διαφορά μεταξύ του επιλέξιμου προϋπολογισμού και της δημόσιας ενίσχυσης. Η ιδιωτική συμμετοχή καλύπτεται από ίδια ή/και δανειακά κεφάλαια.
5. Η ένταση στήριξης καθορίζεται ως εξής:
α) Μικρά νησιά Αιγαίου: 75 %
β) Περιφέρειες Ιονίου, Κρήτης, Θεσσαλίας καθώς και ηπειρωτικές περιοχές που συμπεριλαμβάνονται στα Σχέδια Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ) (περιοχές απολιγνιτοποίησης): 65%.
γ) Περιφέρειες Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας, Στερεάς Ελλάδας, Ηπείρου, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης: 50%
δ) Περιφέρεια Αττικής: 40 %.
6. Για τις περιπτώσεις επενδυτικών δαπανών που στοχεύουν σε εξοικονόμηση ενέργειας, ύδατος, μείωση εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου και μείωση αποβλήτων, σε ποσοστό από 20% και άνω του συνολικού αιτούμενου προϋπολογισμού της αίτησης στήριξης, προβλέπεται η προσαύξηση της έντασης στήριξης της συγκεκριμένης δαπάνης κατά 10%, υπό τον όρο ότι η ανώτατη συνδυασμένη στήριξη δεν υπερβαίνει το μέγιστο ποσοστό που προβλέπεται από την παρ. 4 του άρθρου 73 του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115.
Άρθρο 8
Όροι επιλεξιμότητας, αρχές και κριτήρια επιλογής
1. Στο πλαίσιο της Παρέμβασης είναι επιλέξιμες για ενίσχυση, αιτήσεις στήριξης:
α) Που υποβάλλονται από:
i. Μη προβληματικές επιχειρήσεις, η προβληματικότητα εξετάζεται αποκλειστικά κατά την ένταξη της αίτησης στήριξης,
ii. νομικά πρόσωπα, συνεταιρισμούς, ομάδες και οργανώσεις παραγωγών καθώς και συγχωνεύσεις οργανώσεων παραγωγών που έχουν συσταθεί έως την ημερομηνία οριστικοποίησης στο ΟΠΣΚΕ, της υποβολής αίτησης στήριξης,
iii. ατομικές επιχειρήσεις οι οποίες έχουν πραγματοποιήσει έναρξη επιτηδεύματος έως την ημερομηνία οριστικοποίησης στο ΟΠΣΚΕ, της υποβολής αίτησης στήριξης,
iv. νομικά πρόσωπα, συνεταιρισμούς, ομάδες και οργανώσεις παραγωγών καθώς και συγχωνεύσεις οργανώσεων παραγωγών ή ατομικές επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης για παραβάσεις των υποχρεώσεων που απορρέουν από την ένταξή τους σε προηγούμενα αναπτυξιακά προγράμματα, ή από φορείς για τους οποίους έχει εκδοθεί τέτοια απόφαση και έχει προσκομισθεί απόδειξη πληρωμής του καταλογισθέντος ποσού,
v. δικαιούχους του Υπομέτρου 4.2 του Μέτρου 4 του ΠΑΑ 2014-2022 υπό την προϋπόθεση ότι κατά την ημερομηνία οριστικοποίησης της αίτησης στήριξης στο ΟΠΣΚΕ έχει υλοποιηθεί το εγκεκριμένο επιλέξιμο φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της αίτησης στήριξης που εντάχθηκε στο πλαίσιο του Υπομέτρου 4.2 και έχει οριστικοποιηθεί στο ΠΣΚΕ η αίτηση πληρωμής για την καταβολή της τελικής δόσης της εγκεκριμένης δημόσιας ενίσχυσης. Επισημαίνεται ότι, αν κατά το διοικητικό έλεγχο της αίτησης στήριξης διαπιστωθεί ότι ο υποψήφιος δικαιούχος δεν έχει ολοκληρώσει το εγκεκριμένο επιλέξιμο φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της τελικής αίτησης πληρωμής, διενεργείται αρνητικός διοικητικός έλεγχος και η αίτηση στήριξης κατατάσσεται στις μη παραδεκτές.
β) Που αφορούν σε επενδύσεις:
i. μεταποίησης/εμπορίας και/ή ανάπτυξης γεωργικών προϊόντων (πρώτη ύλη και τελικό προϊόν) που ανήκουν στο Παράρτημα Ι της ΣΛΕΕ (γεωργικών προϊόντων) πλην των αλιευτικών προϊόντων και της κάνναβης,
ii. μεταποίησης/εμπορίας και/ή ανάπτυξης γεωργικών μη γενετικά τροποποιημένων προϊόντων (εκτός ζωοτροφών),
iii. σε επίπεδο χονδρικού εμπορίου,
iv. μη παροχής υπηρεσιών μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, με εξαίρεση την έκθλιψη ελαιοκάρπου, τη σφαγή ζώων και την ξήρανση δημητριακών, για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας,
v. με αιτούμενο προϋπολογισμό εντός των ορίων της παρ. 1 του άρθρου 7,
vi. βιώσιμες.
2. Τα κριτήρια επιλογής, η μοριοδότηση των επιλέξιμων αιτήσεων στήριξης που πληρούν το σύνολο των όρων επιλεξιμότητας της παρ. 1 του παρόντος, οι συντελεστές βαρύτητας και η ελάχιστη βαθμολογία ανά κατηγορία επενδύσεων προσδιορίζονται στη σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
3. Οι αρχές που διέπουν τα κριτήρια επιλογής αφορούν στα εξής:
α) Επεξεργασία βιολογικών πρώτων υλών, πρώτων υλών παραγόμενων με μεθόδους φιλικές προς το περιβάλλον,
β) παραγωγή προϊόντων ποιότητας (ΠΟΠ, ΠΓΕ),
γ) προστασία του περιβάλλοντος, συμβολή στον μετριασμό και στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή (όπως εξοικονόμηση ενέργειας, και χρήση ΑΠΕ, μείωση εκπομπών αερίου θερμοκηπίου, και επεξεργασία αποβλήτων),
δ) χρήση καινοτομίας και νέων τεχνολογιών,
ε) εξοικονόμηση ύδατος,
στ) διατήρηση υφιστάμενων θέσεων απασχόλησης κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης στήριξης και αύξησή τους,
ζ) μέγεθος επιχείρησης,
η) ωριμότητα επενδυτικού σχεδίου (χρήση ιδίων κεφαλαίων),
θ) εξωστρέφεια επιχείρησης,
ι) κατηγορία περιοχής παρέμβασης, δίδεται προτεραιότητα στις επιχειρήσεις που δραστη-ριοποιούνται σε ηπειρωτική περιοχή που συμπεριλαμβάνεται στα Σχέδια Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ) ή σε περιοχή που έχει πληγεί από φαινόμενα που οφείλονται στην κλιματική αλλαγή όπως πλημμύρες και πυρκαγιές ή σε νησιωτική περιοχή με πληθυσμό μέχρι 3.100 κατοίκους,
ια) επεξεργασία πρώτων υλών, προερχόμενων από συμβολαιακή γεωργία,
ιβ) μείωση του αποτυπώματος άνθρακα, δίδεται προτεραιότητα στις επιχειρήσεις που προσαρμόζονται στην κλιματική αλλαγή και συμβάλλουν στην κλιματική ουδετερότητα.
4. Οι όροι επιλεξιμότητας και τα κριτήρια επιλογής εξετάζονται και βαθμολογούνται σύμφωνα με τη διαδικασία Ι.1.3 «Διοικητικός Έλεγχος των αιτήσεων στήριξης» και «Ι.1.6 «Τροποποίηση πράξης του ΣΔΕ.
5. Τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για τη βαθμολόγηση της αίτησης στήριξης και την ένταξή της στην Παρέμβαση (κριτήρια επιλογής), δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο τροποποίησης. Στις περιπτώσεις εκείνες που με το αίτημα τροποποίησης, που υποβάλλεται σύμφωνα με τη διαδικασία Ι.1.6 «Τροποποίηση πράξης» του ΣΔΕ, διαφοροποιούνται τα στοιχεία που εξετάσθηκαν κατά την αξιολόγηση της αίτησης στήριξης, επαναβαθμολογούνται τα σχετικά κριτήρια προκειμένου να διαπιστωθεί ότι δεν μεταβάλλεται η συνολική βαθμολογία αυτής ή δεν υπολείπεται της βαθμολογίας της τελευταίας ενταγμένης πράξης στον Πίνακα αποτελεσμάτων διοικητικού ελέγχου της διαδικασίας Ι.1.3 του ΣΔΕ. Σε περίπτωση που η νέα βαθμολογία υπολείπεται της βαθμολογίας της τελευταίας ενταγμένης πράξης στον Πίνακα αποτελεσμάτων διοικητικού ελέγχου της διαδικασίας Ι.1.3 του ΣΔΕ η αίτηση στήριξης μεταφέρεται από την κατηγορία «Παραδεκτές Ενισχυόμενες» στην ανάλογη κατηγορία (Παραδεκτές μη Ενισχυόμενες λόγω εξάντλησης των διαθέσιμων πιστώσεων, Μη Παραδεκτές) και επιβάλλονται οι αντίστοιχες προβλεπόμενες στο άρθρο 18 κυρώσεις.
6. Εάν διαπιστωθεί μη συμμόρφωση του δικαιούχου ως προς τους όρους και τα κριτήρια επιλεξιμότητας, την επιλεξιμότητα των δαπανών ή τις λοιπές υποχρεώσεις και δεσμεύσεις, εφαρμόζονται οι αντίστοιχες κυρώσεις σύμφωνα με τη διαδικασία Ι.4.4 «Διοικητικός Έλεγχος και έγκριση των αιτήσεων πληρωμής» του ΣΔΕ.
Άρθρο 9
Υποβολή και διοικητικός έλεγχος αξιολόγησης αιτήσεων στήριξης
1. Ο ΕΦ εκδίδει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους δυνητικούς δικαιούχους για την υποβολή αιτήσεων στήριξης εντός του χρονικού διαστήματος που ορίζεται σε αυτήν, σύμφωνα με τη διαδικασία Ι.1.1«Έκδοση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος» του ΣΔΕ. Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος αναρτάται στους διαδικτυακούς τόπους www.diavgia.gr, www.agrotikianaptixi.gr και www.minagric.gr, είκοσι (20) ημερολογιακές ημέρες πριν την έναρξη κάθε περιόδου υποβολής.
2. Μετά τη δημοσιοποίηση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και εντός του χρονικού διαστήματος που ορίζεται σε αυτήν, οι δυνητικοί δικαιούχοι υποβάλλουν προς τον ΕΦ αιτήσεις στήριξης, σύμφωνα με τη διαδικασία 1.1.2 «Υποβολή αιτήσεων στήριξης» του ΣΔΕ.
3. Οι δυνητικοί δικαιούχοι υποβάλλουν ανά ΑΦΜ μόνο μία αίτηση στήριξης ανά πρόσκληση και η αίτηση αφορά έναν συγκεκριμένο κλάδο της παρ. 2 του άρθρου 5 της παρούσας, μία συγκεκριμένη κτηριακή εγκατάσταση και μία συγκεκριμένη Περιφερειακή Ενότητα εντός των ορίων της οποίας θα υλοποιηθεί η προτεινόμενη αίτηση στήριξης.
4. Με την υποβολή της αίτησης στήριξης, ο δυνητικός δικαιούχος αποδέχεται την περαιτέρω επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων από τις αρμόδιες υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων και των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, καθώς και ότι δεδομένα που τους αφορούν θα δημοσιοποιηθούν σύμφωνα με το άρθρο 98 του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2116. Σε κάθε περίπτωση, διασφαλίζεται η τήρηση της νομοθεσίας περί προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679, Κανονισμός (ΕΕ) 2018/1725 και ν. 4624/2019 (Α’ 137)). Τα υποκείμενα των δεδομένων δύνανται να ασκήσουν τα δικαιώματα που τους παρέχονται σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 σχετικά με τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα.
5. Μετά την υποβολή των αιτήσεων στήριξης από τους δυνητικούς δικαιούχους, πραγματοποιείται από τον ΕΦ ο διοικητικός έλεγχος, σύμφωνα με τη διαδικασία Ι.1.3 «Διοικητικός έλεγχος των αιτήσεων στήριξης» του ΣΔΕ. Κατά τη διενέργεια του διοικητικού ελέγχου, οι αξιολογητές δύνανται να ζητήσουν διευκρινιστικά και/ή συμπληρωματικά στοιχεία εφόσον αυτό προβλέπεται στη σχετική πρόσκληση, εντός συγκεκριμένης προθεσμίας μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει δηλώσει ο δυνητικός δικαιούχος στο ΟΠΣΚΕ και στην ηλεκτρονική διεύθυνση του συμβούλου του. Τα συμπληρωματικά/διευκρινιστικά στοιχεία υποβάλλονται ηλεκτρονικά στον ΕΦ και αναρτώνται στο ΟΠΣΚΕ με ευθύνη των αξιολογητών. Σε περίπτωση μη προσκόμισης των ανωτέρω στοιχείων ο διοικητικός έλεγχος συνεχίζεται κανονικά, αξιολογώντας αρνητικά στοιχεία και πεδία για τα οποία δεν μπορεί να εξαχθεί βέβαιο συμπέρασμα.
6. Τα αποτελέσματα του διοικητικού ελέγχου εισάγονται από τον αξιολογητή στο ΟΠΣΚΕ σε κατάλληλο φύλλο διοικητικού ελέγχου.
7. Η αξιολόγηση εξετάζεται από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Αξιολόγησης των αιτήσεων στήριξης της παρ. 1 του άρθρου 10.
8. Το αποτέλεσμα της εξέτασης των αιτήσεων στήριξης από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Αξιολόγησης της παρ. 1 του άρθρου 10, καταχωρίζεται στο ΟΠΣΚΕ και καταρτίζεται ο Πίνακας Αποτελεσμάτων Διοικητικού Ελέγχου στον οποίο κατατάσσονται οι αιτήσεις στήριξης σε τρεις (3) κατηγορίες: ΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΕΝΙΣΧΥΟΜΕΝΕΣ, ΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΜΗ ΕΝΙΣΧΥΟΜΕΝΕΣ ΛΟΓΩ ΕΞΑΝΤΛΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ ΠΙΣΤΩΣΕΩΝ και ΜΗ ΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ.
9. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξέτασης όλων των αιτήσεων στήριξης εκδίδεται απόφαση Έγκρισης Αποτελεσμάτων αναπόσπαστο τμήμα της οποίας αποτελεί ο Πίνακας Αποτελεσμάτων Διοικητικού Ελέγχου. Η εν λόγω απόφαση αναρτάται στην ιστοσελίδα minagric.gr, agrotikianaptixi.gr, στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και αποστέλλεται ηλεκτρονικά σε όλους τους αιτούντες.
10. Κατά της απόφασης Έγκρισης Αποτελεσμάτων προβλέπεται η υποβολή Ενδικοφανούς Προσφυγής σύμφωνα με τη διαδικασία Ι.1.3 «Διοικητικός έλεγχος των αιτήσεων στήριξης» του ΣΔΕ. Υποβάλλεται μέσω του ΟΠΣΚΕ εντός είκοσι (20) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία έκδοσης της σχετικής απόφασης.
11. Τα αποτελέσματα της εξέτασης της προσφυγής αποτυπώνονται από τον αξιολογητή στο ΟΠΣΚΕ σε κατάλληλο φύλλο διοικητικού ελέγχου.
12. Η αξιολόγηση εξετάζεται από την Επιτροπή Εξέτασης Προσφυγών της παρ. 3 του άρθρου 10.
13. Το αποτέλεσμα της εξέτασης των ενδικοφανών προσφυγών από την Επιτροπή Εξέτασης Προσφυγών της παρ. 3 του άρθρου 10, καταχωρίζεται στο ΟΠΣΚΕ.
14. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης των ενδικοφανών προσφυγών επικαιροποιείται ο πίνακας Αποτελεσμάτων Διοικητικού Ελέγχου και τροποποιείται η απόφαση Έγκρισης Αποτελεσμάτων η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα minagric.gr, agrotikianaptixi. gr, στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και αποστέλλεται ηλεκτρονικά σε όλους τους αιτούντες.
15. Ο διοικητικός έλεγχος αξιολόγησης των αιτήσεων στήριξης και η εξέταση των προσφυγών διενεργείται από υπαλλήλους του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ή από μέλη του μητρώου αξιολογητών ή υπαλλήλους άλλων φορέων του Δημοσίου ή/και εξωτερικό αξιολογητή ιδιώτη ο οποίος επιλέγεται ύστερα από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
16. Στις περιπτώσεις που οι ανωτέρω έλεγχοι διενεργούνται από αξιολογητές εκτός των υπαλλήλων του ΕΦ, τα παραδοτέα εξετάζονται από υπαλλήλους του ΕΦ ως προς την τήρηση της διαδικασίας αξιολόγησης, οι οποίοι συμπληρώνουν σχετικό έντυπο (check list) για κάθε παραδοτέο που εξετάζουν. Επιπλέον διενεργούν δειγματοληπτικό έλεγχο και επί της αξιολόγησης φακέλων σε ποσοστό τουλάχιστον 10% επί των παραδοτέων. Εάν διαπιστωθούν σφάλματα αξιολόγησης κατά τον δειγματοληπτικό έλεγχο, ο ΕΦ δύναται να επεκτείνει τον έλεγχο ανάλογα με τη βαρύτητα των σφαλμάτων.
17. Ως εισηγητές στη Γνωμοδοτική Επιτροπή Αξιολόγησης και στην Επιτροπή Εξέτασης προσφυγών ορίζονται οι αξιολογητές που αναφέρονται στην παρ. 15. Στην περίπτωση που ο διοικητικός έλεγχος αξιολόγησης των αιτήσεων στήριξης ή η εξέταση της προσφυγής διενεργήθηκε από εξωτερικό αξιολογητή, στη Γνωμοδοτική Επιτροπή/Επιτροπή Εξέτασης προσφυγών συμμετέχουν ως εισηγητές και οι υπάλληλοι του ΕΦ που διενήργησαν έλεγχο επί των παραδοτέων του εξωτερικού αξιολογητή.
18. Οι αξιολογητές που συμμετέχουν στο διοικητικό έλεγχο αξιολόγησης των αιτήσεων στήριξης/προσφυγών υποβάλλουν στον ΕΦ υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α’ 75) με την οποία δηλώνουν ότι:α) Στο πλαίσιο των καθηκόντων τους που σχετίζονται με τον διοικητικό έλεγχο αξιολόγησης των αιτήσεων στήριξης/προσφυγών δεν συμμετέχουν σε ελέγχους πράξεων που αφορούν σε δυνητικούς δικαιούχους με τους οποίους βρίσκονται ή διατηρούν σχέση που δύναται να χαρακτηριστεί ως σύγκρουση συμφερόντων, ήτοι σχέση από την οποία να έχουν προσωπικό, οικονομικό, συμφέρον εξαρτώμενο από τους δυνητικούς δικαιούχους, το οποίο δύναται να επηρεάσει την αμερόληπτη εκτέλεση των καθηκόντων τους με αθέμιτο τρόπο,β) τηρείται η εμπιστευτικότητα.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΑΙΤΗΣΗΣ ΠΛΗΡΩΜΗΣ
1. Αντίγραφο πολεοδομικής άδειας με τις αναθεωρήσεις της στην περίπτωση υφιστάμενων κτιριακών εγκαταστάσεων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
2. Έγκριση δόμησης στην περίπτωση κατασκευής νέου κτιρίου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
3. Άδεια δόμησης στην περίπτωση κατασκευής νέου κτιρίου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
4. Άδεια εργασιών μικρής κλίμακας στην περίπτωση εκσυγχρονισμού υφιστάμενων κτιριακών εγκαταστάσεων σύμφωνα με την κείμενη (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
5. Πόρισμα ελεγκτών δόμησης (ΠΟΔ) σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
6. Πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής (ΠΕΚ) σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
7. Βεβαίωση απαλλαγής από τη τμήμα δόμησης του οικείου Δήμου για μικρής κλίμακας τροποποιήσεις σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
8. Άδεια εγκατάστασης μηχανολογικού εξοπλισμού σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
9. Αντίγραφο της αίτησης για την έκδοση της άδειας εγκατάστασης και του σχετικού ερωτηματολογίου στις αρμόδιες υπηρεσίες εφόσον δεν έχει εκδοθεί μέχρι την ημερομηνία της αίτησης πληρωμής στο ΟΠΣΚΕ (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ)
10. Υπεύθυνη δήλωση του δικαιούχου για την άμεση προσκόμιση της άδειας εγκατάστασης (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ)
11. Άδεια λειτουργίας της ενισχυθείσας μονάδας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία ((ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
12. Αντίγραφο της αίτησης για την έκδοση της άδειας λειτουργίας στις αρμόδιες υπηρεσίες εφόσον δεν έχει εκδοθεί μέχρι την ημερομηνία της αίτησης πληρωμής στο ΟΠΣΚΕ (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
13. Υπεύθυνη δήλωση του δικαιούχου για την άμεση προσκόμισή της άδειας λειτουργίας (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
14. Επιμετρήσεις πολιτικών μηχανικών για τις κτιριακές εγκαταστάσεις ή μηχανολόγων μηχανικών για τις μηχανολογικές Εγκαταστάσεις.
15. Τεχνική έκθεση αφανών εργασιών μόνο εφόσον περιλαμβάνονται τέτοιες εργασίες στο αίτημα πληρωμής.
16. Τεχνική έκθεση φυσικού αντικειμένου (ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ).
17. Έκθεση ολοκλήρωσης πράξης (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
18. Αντίγραφο του βιβλίου καταχώρισης ή της καρτέλας των πραγματοποιηθεισών δαπανών.
19. Αναλυτική καρτέλα προμηθευτών.
20. Αντίγραφο κίνησης του διακριτού λογαριασμού μέσω του οποίου εξοφλούνται οι δαπάνες της αίτησης στήριξης
21. Αντίγραφο κίνησης των λοιπών λογαριασμών μέσω των οποίου εξοφλούνται οι δαπάνες της αίτησης στήριξης εφόσον στην υποβληθείσα αίτηση πληρωμής έχουν εξοφληθεί δαπάνες και εκτός διακριτού.
22. Αντίγραφο κίνησης του έντοκου λογαριασμού προκαταβολής στην περίπτωση που ο δικαιούχος έχει λάβει προκαταβολή.
23. Κατάσταση συναλλαγών μέσω του διακριτού λογαριασμού και των λοιπών λογαριασμών μέσω των οποίων εξοφλήθηκε το σύνολο των δαπανών της υποβληθείσας αίτησης πληρωμής.
24. Κατάσταση συναλλαγών μέσω του διακριτού έντοκου λογαριασμού στην περίπτωση που ο δικαιούχος έχει λάβει προκαταβολή.
25. Επικυρωμένο αντίγραφο του συμβολαίου συνάψεως δανείου (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΥΝΑΨΗΣ ΔΑΝΕΙΟΥ)
26. Βεβαίωση εκταμιεύσεων των δόσεων του δανείου (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΥΝΑΨΗΣ ΔΑΝΕΙΟΥ).
27. Παραστατικά δαπανών:
1. Εξοφλημένα τιμολόγια.
2. Δελτία αποστολής (εφόσον υπάρχουν).
3. Εξοφλημένες αποδείξεις παροχής υπηρεσιών.
4. Συμβάσεις ανάθεσης έργου ή προμηθειών (ιδιωτικά συμφωνητικά).
5. Αποδεικτικά κατάθεσης.
6. Επιταγές.
7. Εξοφλητικές αποδείξεις.
8. Αποδεικτικά κατάθεσης παρακρατηθέντος φόρου.
9. Δήλωση απόδοσης παρακρατημένου φόρου εισοδήματος, εργολάβων.
28. Βεβαίωση προμηθευτή για την απόκτηση κυριότητας του εξοπλισμού και το καινουργές και αμεταχείριστο του εξοπλισμού.
29. Βεβαίωση προμηθευτή με τους σειριακούς αριθμούς των μηχανημάτων.
30. Πιστοποιητικό κτηνιατρικής υπηρεσίας, όπου απαιτείται (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
31. Υ.Δ. του ν. 1599/1986 για την εγκυρότητα των παρεχόμενων πληροφοριών και το προσωπικό που χρησιμοποιήθηκε στην επένδυση.
32. Υ.Δ. του ν. 1599/1986 για την τήρηση των όρων επιλεξιμότητας και των κριτηρίων επιλογής.33. Δικαιολογητικά που αφορούν σε προϋποθέσεις και όρους ένταξης.
34. Βεβαίωση παύσης λειτουργίας των υφιστάμενων εγκαταστάσεων στην περίπτωση μετεγκατάστασης και συγχώνευσης μονάδων (ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ).
35. Ισολογισμοί τριών τελευταίων διαχειριστικών ετών με υπολογισμό δείκτη ή δεικτών, μη προβληματικότητας.36. Δήλωση ΜΜΕ (ΕΜΕ και κύκλος εργασιών για τα τρία τελευταία διαχειριστικά έτη).
37. Πιστοποιητικό ΓΕΜΗ με μνεία στην υφιστάμενη κατάσταση.
38. Οποιοδήποτε άλλο στοιχείο κριθεί απαραίτητο ή ορίζεται με εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Ολόκληρο το ΦΕΚ: ΦΕΚ ΕΜΠΟΡΙΟ ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ