Οι εξαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων σε νέα δεδομένα μετά του δασμούς – Δεν κλείνουν πόρτες στους ποιοτικούς κι επίμονους μνηστήρες από την Ελλάδα, επισημαίνει
ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ελκυστική αλλά δαιδαλώδης, πολλά υποσχόμενη αλλά εξαιρετικά αυστηρή με τους νεοεισερχόμενους, η αγορά των ΗΠΑ αποτελούσε μέχρι πρότινος όνειρο για πολλούς Έλληνες της πρωτογενούς παραγωγής και της μεταποίησης αγροδιατροφικών προϊόντων. Υπό το βάρος των δασμών Τραμπ, αν και καθυστερούν περίπου τρεις μήνες, διαμορφώνεται νέα κατάσταση η οποία, ναι μεν δυσκολεύει την κατάσταση των πραγμάτων, αλλά δεν κλείνει πόρτες στους ποιοτικούς κι επίμονους μνηστήρες από την Ελλάδα.
Workshop με θέμα «Παρουσίαση τρόπων τοποθέτησης προϊόντων και εξαγωγών στην Αμερική και στις Tρίτες Χώρες» παρουσίασε η σύμβουλος εξαγωγικών επιχειρήσεων Όλγα Παπαδόγιαννη, managing partner της εταιρείας Nexus Connecting Business, στο πλαίσιο του 3ου Messinia Forum. Το workshop παρακολούθησαν δεκάδες παραγωγοί και μεταποιητές κυρίως ελαιοκομικών προϊόντων οι οποίοι συμμετείχαν στο Messinia Forum, κάποιοι μάλιστα εκθέτοντας προϊόντα τους.
Το πρώτο που έσπευσε να διευκρινίσει η Όλγα Παπαδόγιαννη είναι το γεγονός ότι κάθε Πολιτεία των ΗΠΑ είναι διαφορετική από την άλλη σε κουλτούρα και διατροφικές συνήθειες. Η κυρία Παπαδόγιαννη η οποία δραστηριοποιείται στις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες, ξεκαθάρισε πως οι Αμερικανοί γνωρίζουν λίγα για την Ελλάδα, σημείωσε μάλιστα πως τα πρώτα χρόνια της συνεργασίας της με Αμερικανούς διαπίστωσε ότι για τη μεν ίδια θεωρούσαν Ισπανίδα για τη δε χώρα μας θεωρούσαν ότι γειτνιάζει με το… Ιράν κι οτι ανήκει στη… Μέση Ανατολή!
Σύμφωνα με την Όλγα Παπαδόγιαννη η Ελλάδα δεν πρόκειται να αυξηθεί πληθυσμιακά τα επόμενα χρόνια άρα η ανάγκη για αύξηση των εξαγωγών καθίσταται πλέον επιτακτική. Χρειάζεται όμως να πραγματοποιηθούν συγκεκριμένα βήματα. Η Όλγα Παπαδόγιαννη ενημέρωσε τους, Μεσσήνιους κατά βάση, παραγωγούς και μεταποιητές ότι η τοποθέτηση προϊόντων στα ράφια των αμερικανικών σουπερμάρκετ κρύβει πολλά μυστικά ενώ η θέση που θα τοποθετηθεί τελικά ένα προϊόν είναι συνισταμένη πολλών (εμπορικών ή μη) παραγόντων.
Πάλη με θηρία το εμπόριο στις ΗΠΑ
«Στις ΗΠΑ χρειάζεστε οπωσδήποτε έναν εισαγωγέα (importer), ο οποίος ακριβώς επειδή αναλαμβάνει συνήθως μεγάλα ρίσκα με τους πελάτες του, δεν είναι διατεθειμένος να πληρώσει τα υπέρογκα πρόστιμα που συνήθως επιβάλλονται από τις αρχές σε περίπτωση που το προϊόν που διακινεί παρουσιάζει πρόβλημα. Άρα πρέπει να είναι απολύτως σίγουρος γι’ αυτό που εισάγει» είπε η σύμβουλος εξαγωγικών επιχειρήσεων Όλγα Παπαδόγιαννη κι ενημέρωσε τους συνέδρους ότι αυτή τη στιγμή στις ΗΠΑ δραστηριοποιούνται εισαγωγείς οι οποίοι εξυπηρετούν μέχρι και 25.000 καταστήματα σουπερμάρκετ.
Επεσήμανε ιδιαίτερα ότι το να τεθεί κάποια επιχείρηση εκτός του σουπερμάρκετ με το οποίο μέχρι πρότινος συνεργαζόταν είναι μια συνήθως μη αναστρέψιμη κατάσταση γιατί στην αμερικανική αγορά οι ευκαιρίες είναι λιγοστές, αν όχι μια και μοναδική. Συμπλήρωσε μάλιστα ότι εξίσου σημαντικό με το να κρατηθεί μια εξαγωγική επιχείρηση στα αμερικανικά σουπερμάρκετ χωρίς τα προϊόντα της να εμφανίσουν το παραμικρό πρόβλημα, είναι το να μπορέσει η όποια ελληνική επιχείρηση χτυπήσει την πόρτα των ΗΠΑ να διαθέτει επαρκές και διαρκές απόθεμα έτσι ώστε να μην ξεμείνει ποτέ.
«Αν ξεμείνετε από εμπόρευμα, βγαίνετε από το σουπερμάρκετ» ξεκαθάρισε και συμπλήρωσε: «Δεν κατακτιέται εύκολα η αγορά των ΗΠΑ, ο Έλληνας παραγωγός πρέπει να παλέψει με θηρία που έχουν ατελείωτα χρήματα για μάρκετινγκ».
«Μεσσηνιακό Καλάθι» για τη Βόρεια Αμερική
Η εταιρεία Nexus Connecting Business ιδρύθηκε πριν από 20 χρόνια, ασχολείται με ευρωπαϊκά προγράμματα, διαθέτει συνεργάτες σε διάφορες χώρες και γραφεία στην Αγγλία. Η Όλγα Παπαδόγιαννη δραστηριοποιείται με επιτυχία σε πολλές αγορές του εξωτερικού, έχει αποκτήσει ειδίκευση στις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά και έχει υλοποιήσει 11 μεγάλα εξαγωγικά προγράμματα σε 16 χώρες τα τελευταία χρόνια. Στο παρελθόν έχει εργαστεί σε εταιρείες εισαγωγών στις ΗΠΑ και προώθησης πωλήσεων και μάρκετινγκ.
Σύμφωνα με την κυρία Παπδόγιαννη για την περίπτωση της Μεσσηνίας η πιο δόκιμη προσέγγιση για την είσοδο στην αγορά των ΗΠΑ είναι η δημιουργία ενός ‘Μεσσηνιακού Καλαθιού’, στο οποίο θα μπορούσαν να ενταχθούν διαφορετικά προϊόντα για να προβληθούν και να προωθηθούν από κοινού στην αγορά των ΗΠΑ.
Ο Τραμπ επιχειρεί να κατακερματίσει την Ευρώπη
Αναπόφευκτα η Όλγα Παπαδόγιαννη αναφέρθηκε στους δασμούς του νέου Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Τα διεθνή media όμως κάνουν λόγο για έναν «παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο». Τι πιστεύει η ίδια;
«Δεν νιώθω την αίσθηση του ‘πολέμου’ όσο αφορά τις τρέχουσες εξελίξεις για τους δασμούς. Περισσότερο συμπλέω με τις απόψεις που εξέφρασαν κάποιοι ειδήμονες της διεθνούς αγοράς και έμπειροι οικονομολόγοι οι οποίοι εκτιμούν ότι τέτοιου τύπου πολιτικές έχουν επιχειρηθεί και στο παρελθόν χωρίς όμως να αποδώσουν. Είχε επιχειρηθεί κάτι ανάλογο τη δεκαετία του 1930, αλλά και στα μέσα της δεκαετίας του 1980» μας λέει.
Όπως μας εξηγεί, οι Αμερικανοί πολίτες είναι κι αυτοί φοβισμένοι: «Η Αμερική αυτή τη στιγμή δεν είναι στα καλύτερά της. Το κόστος των δασμών θα μετακυληθεί στον Αμερικανό καταναλωτή. Δεν ξέρουμε πως θα κινηθεί η κατανάλωση. Οι Ιταλοί και Ισπανοί, δύο χώρες που έχουν επενδύσει πολλά σε marketing και συσκευασία για να έχουν ένα δυνατό ΄πάτημα’ στην αμερικανική αγορά δεν θα το αφήσουν έτσι το θέμα. Είμαι βέβαιη ότι θα έχουμε αντίδραση το επόμενο διάστημα π.χ. από το αμερικανοϊταλικό λόμπι».
Σύμφωνα με την Όλγα Παπαδόγιαννη ο Τραμπ τρομάζει σε πρώτη φάση τις αγορές, δεν θεωρεί όμως ότι αυτό θα τραβήξει μακριά. «Η εντύπωσή μου είναι ότι θα αρχίσει να διαπραγματεύεται με τις επιμέρους χώρες αλλά με τους δικούς του όρους. Είναι μια διαπραγματευτική διαδικασία που επιδιώκει τον κατακερματισμό της Ευρώπης προκειμένου στη συνέχεια να μπορέσει να διαπραγματευτεί με την κάθε μα χώρα ξεχωριστά. Θα είναι πολύ καλύτερος αλλά και πιο διαλλακτικός σε αυτές τις one to one συνομιλίες» εξηγεί.
Η σύμβουλος επιχειρήσεων θεωρεί πως η ίδια η αγορά θα προβεί σε διόρθωση ενώ υπάρχουν και ιδιατερότητες του αμερικανικού πολιτικού συστήματος που θα παίξουν τον ρόλο τους- όπως και στην πρώτη θητεία του. «Ας μην ξεχνάμε», μας υπενθυμίζει, « ότι σε περίπτωση που επιμείνει στην πολιτική των δασμών σε κάποιες χώρες, θα έχει υψηλό κόστος ενώ σε ένα περίπου χρόνο θα χρειαστεί να δώσει νέα μάχη για τις θέσεις του στο Κογκρέσο όπου εκεί, ακόμα και κάποιοι Ρεπουμπλικάνοι ίσως έχουν αντίθεση γνώμη για τους δασμούς».
Η Όλγα Παπαδόγιαννη είναι αισιόδοξη και για την πορεία των ελληνικών προϊόντων στις ΗΠΑ αλλά και για τη γενικότερη οικονομική κατάσταση. «Η ζωή δεν θα σταματήσει…» μας λέει κι αυτό είναι κάτι που έχει αποδειχθεί πολλάκις.
Ξεκλειδώνοντας την άλλη πλευρά του Ατλαντικού
«Πρέπει να πάμε πιο ‘ταπεινά’ αυτό το διάστημα στις σχέσεις μας με τις ΗΠΑ και να δούμε μελλοντικά τι θα συμβεί» πρότεινε η σύμβουλος εξαγωγών Όλγα Παπαδόγιαννη, έσπευσε όμως να καθησυχάσει το κοινό της διευκρινίζοντας ότι ο Τραμπ κατά τη διάρκεια της πρώτης προεδρικής θητείας του είχε εξαιρέσει από τους δασμούς που είχε επιβάλλει εμβληματικά ελληνικά προϊόντα όπως η φέτα, η ελιά, το λάδι και το κρασί. Η ίδια εκτιμάει ότι κατά πάσα πιθανότητα θα πράξει το ίδιο κι αυτή τη φορά.
Η προσέγγιση των ΗΠΑ προϋποθέτει κάποια συγκεκριμένα βήματα τα οποία θα πρέπει αναγκαστικά να διαβεί όποιος επιθυμεί να εισέλθει με αξιώσεις στην αγορά της μεγάλης αυτής χώρας.
- Πρέπει να αποφασίσει ο παραγωγός ποια είναι η καλύτερη στρατηγική για τον ίδιο λαμβάνοντας υπόψη του τους πόρους που διαθέτει ή αυτούς που είναι διατεθειμένος να δεσμεύσει.
- Πρέπει να γνωρίζει πόσο χρόνο, χρήμα και ανθρώπινο δυναμικό είναι διατεθειμένος να επενδύσει στην αγορά των ΗΠΑ.
- Ακόμα και αν πουλάει σε παγκόσμιο επίπεδο, πρέπει να στοχεύσει τοπικά όσο αφορά την αγορά των ΗΠΑ. Θα πρέπει να σκεφτεί την αγορά των ΗΠΑ όπως θα σκεφτόταν την Ευρώπη- ως μια άλλη ήπειρο κι όχι απλώς μια χώρα.
- Οι ΗΠΑ είναι μια μεγάλη και διαφοροποιημένη αγορά, με πολλές ξεχωριστές αγορές που λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο κι έχουν διαφορετικές δομές.
Πρώτοι οι Ισπανοί. Ε, και;
Είναι γνωστό ότι οι Ισπανοί είναι η υπερδύναμη του ελαιολάδου (παράγουν το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής). Για την Όλγα Παπαδόγιαννη αυτό δεν είναι πρόβλημα. «Δεν έχουν οι Ισπανοί καλύτερο ελαιόλαδο ή ελιές από μας αλλά αυτό δεν φτάνει για να πετύχουμε στις ΗΠΑ- πρέπει να πείσουμε τους Αμερικανούς ότι είμαστε καλοί» επιμένει.
Κόκκινες ελιές και πράσινα άλογα!
Η Όλγα Παπδόγιαννη δίνει ένα παράδειγμα της ‘διαφορετικότητας’ με την οποία αντιμετωπίζουν οι Αμερικανοί το τρόφιμο: πριν αρκετά χρόνια είχε δει σε delicatessen στις ΗΠΑ κόκκινες ελιές! «Όταν ρώτησα τι ακριβώς συμβαίνει μου αποκάλυψαν ότι τις είχαν βάψει με ένα βρώσιμο χρώμα για να δείχνουν… διαφορετικές και για να φαίνεται πως υπάρχει ποικιλία στην προθήκη τους».