Στην εκδήλωση που οργάνωσε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων στη Λάρισα παρουσιάστηκαν ολοκληρωμένα συστήματα για σπορά, λίπανση και φυτοπροστασία
Σημαντική χαρακτηρίστηκε η προσέλευση μελών του πρωτογενούς τομέα, το Σάββατο 2 Νοεμβρίου, στη Λάρισα, όπου πραγματοποιήθηκε ανοιχτή εκδήλωση του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ). Το θέμα της εκδήλωσης, «Νέες τεχνολογίες για βιώσιμη γεωργία», προσέλκυσε πλήθος νέων και πιο έμπειρων αγροτών, που έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις καινοτομίες στον τομέα της γεωργίας ακριβείας.
- Του Χρυσόστομου Τρίμμη
Η εκδήλωση φιλοξενήθηκε στις αγροτικές εγκαταστάσεις του Τμήματος Γεωπονίας και Αγροτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με τους συμμετέχοντες να έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν επιδείξεις στον αγρό, όπου παρουσιάστηκαν τεχνολογίες αιχμής για αυτοματοποίηση και ακρίβεια. Συγκεκριμένα, επιδείχθηκαν συστήματα αυτόματης καθοδήγησης με τη χρήση GPS, αλλά και ολοκληρωμένα συστήματα γεωργίας ακριβείας στις βασικές καλλιεργητικές διαδικασίες (σπορά, λίπανση και φυτοπροστασία). Παράλληλα, σε ειδικά διαμορφωμένο εκθεσιακό χώρο υπήρχε έκθεση σύγχρονων γεωργικών μηχανημάτων από μέλη του ΣΕΑΜ, με επίκεντρο την τεχνολογία και την αποδοτικότητα.
Ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ, Σάββας Μπαλουκτσής, υπογράμμισε τη σημασία της εκδήλωσης όχι μόνο ως μια ευκαιρία προβολής, αλλά και ως πρακτική παρουσίαση των τεχνολογιών στο χωράφι. «Αυτή η εκδήλωση δεν ήταν απλά εκθεσιακή, αλλά παρουσίαση των νέων τεχνολογιών στο πεδίο» τόνισε. «Δείξαμε ότι τα μηχανήματα μπορούν να συνεργαστούν, όπως ένας ελκυστήρας με ένα παρελκόμενο, μέσω του ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου ISO, ώστε με τη βοήθεια GPS να γίνεται βέλτιστη χρήση των αγροτικών εφοδίων».
Μάλιστα, εξήγησε ότι με την εφαρμογή αυτών των συστημάτων οι γεωργικές εργασίες χαρτογραφούνται και εκτελούνται με απόλυτη ακρίβεια, επιτυγχάνοντας έτσι εξοικονόμηση πόρων και βελτίωση της απόδοσης. «Σπορά, λίπανση και ψεκασμός μπορούν πλέον να γίνονται με ακρίβεια που διασφαλίζει την ορθολογική χρήση των αγροτικών εφοδίων και συμβάλλει στη βιωσιμότητα και τη μείωση του κόστους παραγωγής. Οταν μιλάμε για μείωση του κόστους παραγωγής μιλάμε για τον βαθμό ανταγωνιστικότητας της γεωργίας» συμπλήρωσε ο κ. Μπαλουκτσής. «Κόστος και όγκος παραγωγής επηρεάζονται καθοριστικά από τις νέες τεχνολογίες» τόνισε επίσης ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ.
Παράλληλα, ανέφερε ότι η βιώσιμη και ανταγωνιστική γεωργία δεν μπορεί να βασίζεται στον παλαιό εξοπλισμό. «Δεν μπορούμε να μιλάμε για βιώσιμη και ανταγωνιστική γεωργία με μηχανήματα 40 ετών, που κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα» δήλωσε, σημειώνοντας πως τα μηχανήματα ακριβείας μπορούν να επιδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Ενωση σε ποσοστά από 50% έως 70%, με την προϋπόθεση της ορθολογικής χρήσης των σχετικών προγραμμάτων. Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με έντονο ενδιαφέρον από τους παρευρισκομένους, με την ελπίδα ότι οι νέες αυτές τεχνολογίες θα διευκολύνουν τους επαγγελματίες του κλάδου να υιοθετήσουν πιο βιώσιμες και αποδοτικές πρακτικές καλλιέργειας.
Το ζήτημα του κόστους αγοράς
Ενα βασικό ζήτημα βέβαια για τους Ελληνες αγρότες έγκειται στο κόστος αγοράς μηχανημάτων γεωργίας ακριβείας, που δεν είναι και το μικρότερο, όπως μπορεί να αντιληφθεί κανείς. Από την πλευρά του, ο κ. Μπαλουκτσής προέτρεψε τους αγρότες να εξετάσουν προσεκτικά την απόδοση κάθε επένδυσης στην οποία σκέφτονται να προχωρήσουν, προτού αγοράσουν μηχανήματα. «Κάθε αγρότης πρέπει πρώτα να κάνει τη σχετική μελέτη για να δει αν η επένδυση είναι αποσβέσιμη. Ανάλογα με την καλλιέργεια και την έκταση, τα μηχανήματα ακριβείας μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά, και υπάρχουν προγράμματα χρηματοδότησης που διευκολύνουν την αποπληρωμή».
Γερασμένος ο στόλος των ελληνικών τρακτέρ
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία του ΣΕΑΜ, ο στόλος των εν λειτουργία ελκυστήρων (τρακτέρ) στη χώρα μας υπολογίζεται σε 160.000, με ποσοστό άνω του 50% αυτών να μετρά μέχρι και 40 χρόνια! Μάλιστα, η μέση ηλικία των γεωργικών ελκυστήρων διαμορφώνεται στα 25-27 έτη, τη στιγμή που η αντίστοιχη στην Ε.Ε. είναι τα 15 έτη! Οπως αντιλαμβάνεται κανείς, ένα τρακτέρ 27 ετών δεν είναι το ίδιο αποδοτικό όσο την περίοδο κυκλοφορίας του, ούτε μπορεί να αντεπεξέλθει σε σύγχρονες απαιτήσεις… Οπως άλλωστε έχει τονίσει επανειλημμένως ο ΣΕΑΜ, η παλαιότητα των μηχανημάτων έχει ως αποτέλεσμα περισσότερα έξοδα και μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών να καθίσταται πλέον επιτακτική, καθώς θα σημάνει τη μείωση των εισροών, καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους χειριστές και περίσσευμα εργατοωρών.